جایگاه قانون در انتصاب‌های مدیریتی «زاهدی» در کردستان
کد خبر: ۲۴۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰ 15 June 2016

در چارت جدید وزارت کشور قرار است حوزه روابط عمومی استانداری با دفتر استاندار ادغام و پست مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حذف شود بنابراین مدیر فعلی این واحد در کردستان باید در جای دیگری مشغول کار شود اما بعید است محل جدید ریاست دفتر استاندار باشد و باید منتظر ماند و دید پست جدید وی با استناد به مدرک تحصیلی‌ یا سلیقه سیاسی‌اش تعیین می‌شود!

به گزارش تابناک کردستان، «عبدالمحمد زاهدی» در پیامی که یکی از پایگاه‌های اطلاع رسانی استانداری به مناسبت 24 خرداد آن را در فضای مجازی منتشر کرده، سالروز پیروزی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بر رقیبان سیاسی‌شان را تبریک گفته و سپردن امور اجرایی کشور را به دست جریانی که به قول وی، تدبیر سرلوحه سیاست و برنامه‌هایش بود، به فال نیک گرفته است.

بی‌مناسبت ندیدیم که در سومین سالگرد پیروزی جریان حاکم بر دستگاه اجرایی کشور، به واکاوی موردیِ برخی از عملکردهای این جریان در استان کردستان بپردازیم، بنابراین برای تبیین بیشتر موضوع لازم است نظر زاهدی در ارتباط با شیوه مورد ادعایش برای اصلاح ساختارهای به قول وی آسیب دیده نظام اداری را که در مصاحبه‌ای با شماره 36 نشریه «وهم سبز» چاپ اراک، تبیین شده، مرور کنیم تا دریابیم استاندار کردستان در جواب خبرنگاری که در رابطه با اصلاح ضعف‌های اداری از وی سوال می‌پرسد، چه پاسخی دارد؟

زاهدی اظهار کرده: «به نظر من شیوه‌ای که امروز دولت تدبیر و امید در پایبندی به قانون و شفافیت در برنامه‌ها و صداقت با مردم پیش گرفته بهترین رویه در اصلاح ساختارهای آسیب دیده نظام اداری و بهبود اخلاقیات در جامعه است؛ اگر حلقه مدیریتی، گروه‌های مرجع و فرهیختگان جامعه چارچوب قانون را رویه خود قرار دهند و رفتارهای صادق و صحیح داشته باشند تأثیر و بازتاب امواج آن در تمامی زوایای جامعه انتشار می‌یابد».

چون استاندار کردستان در مصاحبه مورد اشاره به واژه «اصلاح» اشاره کرده مختصر توضیحی در این باب لازم به نظر می‌رسد.

واژه اصلاحات بر گرفته از مصدر اصلاح و اصلاح هم در لغت نامه‌ها به معنی سر و سامان دادن امور و برطرف کردن عیب و ایراد چیزی است؛ به نظر می‌رسد منصوب ارشد دولت یازدهم هم در کردستان به مانند سایر استان‌ها به محض استقرار در محل مأموریت به تبادل نظر در جهت اصلاح امور و در گام‌های نخستین، انتخاب مهره‌های اصلی دستگاه اجرایی از میان افراد مورد اشاره پرداخت.

زاهدی در پیاده کردن برنامه‌های خود، اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کردستان را جزو نخستین واحدهای اداری قرار داد که باید اصلاح در آن صورت گرفته و امورش از بی سروسامانی دولت پیشین نجات می‌یافت و نهایتاً با انتصاب فردی که مستندات لازم برای اصلاح طلب و اصلاح‌گر بودن را ـ از دید دولت یازدهم ـ داشت و البته کارشناس علوم آزمایشگاهی بود! به سامان کرد و به این ترتیب روابط عمومی از دست منصوب دولت پیشین که فردی حداقل مطبوعاتی و دارای سابقه طولانی در کار رسانه بود، خلاصی یافت.

هرچند این انتصاب برای ناظران امور کردستان در مقایسه با انتصاب مدیرانی که حتی یک روز سابقه کار دولتی نداشتند قابل هضم‌تر بود اما گذر زمان نشان داد این گزینش نیرو به واسطه ضعف تخصص در حوزه کاری از جانب منتخب دولت تدبیر، هزینه‌هایی بر دوش دولت و نیز جامعه تحمیل کرد.

با این انتصاب ماده 53 از فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری که انتصاب کارمندان را منوط به رعایت شرایط تحصیلی و تجربی می‌کند توسط زاهدی نادیده گرفته شد و اینجاست که می‌بینیم پایبندی به قانون در عمل قابل لمس نیست.

چه کسی است که نداند حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری در ستاد انتخاباتی روحانی و فعالیت به اصطلاح سیاسی وی شاخص‌ترین و چه بسا تنها دلیل انتخاب وی برای این پست حساس بود؟ و همین امر هم این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که پیدا کردن یک پست مناسب! برای عضو شاخص ستاد انتخاباتی روحانی بیشتر مدنظر بوده تا پیدا کردن یک فرد شاخص برای مدیریت حوزه روابط عمومی استانداری کردستان.

اما استاندار کردستان در حالی اواخر بهمن‌ماه 92 دست به انتخاب این شخص به عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کردستان زد که تنها 3 ماه بعد در جلسه‌ای «جابجایی مسئولین روابط عمومی‌ها بر اساس سلایق سیاسی و نه بر اساس تخصص را از اشکالات حوزه روابط عمومی‌ها» عنوان کرد که می‌توان این انتصاب و این اظهارات را اجتماع نقیضین دانست و بیراه نیست اگر نتیجه گرفته شود صداقت با مردم هم به واسطه این انتصاب با چالش جدی روبرو شده است.

اما نبود شفافیت در برنامه‌ها در مورد مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کردستان هم صادق است و اصولاً از سوی مدیر این بخش برنامه‌ کاری که بتوان عملکرد او را در پایان مأموریتش نسبت به آن سنجید ارائه نشده است البته انتظاری هم برای ارائه برنامه از سوی وی نبوده چرا که کسی می‌تواند برای کار در حوزه‌ای برنامه داشته باشد که بر امور آن حوزه اشراف داشته باشد.

28 ماه حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کردستان سپری شده و اکنون اتفاق جدیدی در حال روی دادن است و گویا قرار است با ابلاغ چارت جدید استانداری، پست وی حذف و مجموعه روابط عمومی در دفتر استاندار ادغام شود بنابراین به طور طبیعی یا مدیرکل حوزه استاندار یا مدیرکل روابط عمومی باید با پست خود خداحافظی کنند.

پرواضح است که مدیرکل فعلی روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری نمی‌تواند فکر نشستن بر کرسی مدیریت حوزه استاندار کردستان را به مخیله خود راه دهد و دلیل امر هم بر همگان روشن است مگر اینکه احیاناً دولت در حال فراهم کردن مقدمات برای به کارگیری فردی که اکنون بر این کرسی تکیه زده در استانی دیگر باشد که در این صورت بعید بودن دسترسی به این کرسی برای سایر افراد در کردستان از میان می‌رود.

درباره عملکرد مدیرکل منصوب دولت یازدهم در روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کردستان گفتنی‌های دیگری هست که به زمان تعیین محل جدید مأموریت وی که طبق سوابق تحصیلی‌اش باید یکی از آزمایشگاه‌های کردستان باشد ـ البته اگر بنا بر رعایت قانون و عدالت باشد و صدالبته پای مدرک تحصیلی جدیدی در میان نباشد! ـ موکول می‌کنیم.

و اما این رسانه بنا دارد در فرصت‌های آتی، به تفکیک به واکاوی برخی دیگر از انتصاب‌های دولت یازدهم در کردستان بپردازد و با در معرض قضاوت عمومی قرار دادن شیوه عمل «زاهدی» در جبران خرابی‌های به قول وی بر جای مانده از دولت‌های پیشین در ساختار اداری، میزان پایبندی عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در کردستان را در عمل به شیوه مورد ادعایش که در مصاحبه با نشریه «وهم سبز» مورد اشاره قرار گرفته بود، ارزیابی کند.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
ضمن تشکر از زحماتتون، یک گزارش هم از مدیرکل حوزه استاندار تهیه نمایدد که ... بوده و امروز تعیین تکلیف می کند برای استان ما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
ضمن تشکر ، لطفاً رزمه آقای ... را بررسی فرمائید
کسی که به هیچ عنوان کارمند نبوده و به عنوان فعال در حوزه فروش آهن آلات و نیز پلاستیک فروش در ... مشغول به فعالیت بود با چه استدلالی در کردستان به عنوان ... فعالیت می کتد.
در ضمن مستنداتی از تخلفات و دور زدن قانون توسط ایشان در دسترس می باشد
به عنوان مثال همسر ایشان به عنوان قالی باف بیمه شده تامین اجتماعی در شعبه 2 ... در حال حاضر بیمه پردازی می کند.
محبت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
جای بسی تعجب است.سازمان همیاری شهرداری های استان از مدیر عامل که ... است و دوباره بازگشت بکار کرده از قرار داد منعقد شده با ... اراکی حوزه.
از ... .شما نگران جا برای رییس روابط عمومی هستید ایشان اهل استان است و کارمند رسمی .به نظرم باید چشم هایمان رابشوییم.
فردی که الان در ظاهر مردم کردستان را می ستاید.خانواده اش در ... از فرط تعریف های خوب !!!!!ایشان خود را قهرمان ملی میدانند که فرزندشان برای خدمت به میان مردمی... فرستاده اند.
این نیست جواب محبت ما مردم کردستان.
نادیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
این نقطه چین ها را چرا نمبگویید .بابا بخدا همه میدانند. این نقطه چین ها چیست شما دیگه سانسور نکنید.
صفایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
خوشم میاد ... خار چشم دلواپسانه
درود بر شرف این مرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
چطور کسی که در سال 85 به دلیل فعالیت ... برای شورای شهری ... تایید نمی شود. اما در استانداری و سازمان همیاری کردستان جولان می دهد.
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقاي صفايي مورچه چيه كه كليه پاچه اش رو بار بگذارن .دلواپس شعارهاي بجا مانده دولت در كردستان بايد بود.كه مردم و نمايندگان مجلس اظهار كردند.والا اين بنده خدا آتيش هم بشه خودش رو هم نمي تونه بسوزونه.ضمن اينكه بقول يكي از دوستان بالا ايشان اهل استان است و هم استاني به نظرم بايد دلواپس افرادي بود كه در كردستان دارن كد استخدام ميگيرن و طرح كاد ميگذرانن تا در ديار ... مسند نشين دولت بعد اصلاحات باشن.
اصلاح طلب پشیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
دوستی برایم تعریف کرد که این ها چگونه این پست ها را به دست آورده اند و چه مشکلاتی در زمان انتخاب استاندار داشته اند از دربه دری در تهران و پارک خوابی و انجام ملاقات های مختلف با جهانگیری و ... گرفته تا جلسه با استاندار فعلی در تهران قبل از انتصاب برای گرفتن پست با توجه به کمک های مالی آنها به ستاد روحانی و هزاران خواهش و تنمنا از مسئولین دولت .که آخرش انتصاب های شد که مردم متعجب ماندند و طلمی که بر کردستان رفت و جواببش که در انتخابات مجلس گرفتند افراد توانمدی در مجموعه ستاد بودند که حذف شدند و گروهی ناتوان همه کاره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
آقای دوربینی کردستان، احتمالا برگردد به آزماشگاه بالینی در آموزش وپرورش!!
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
سلام درپاسخ اقای صفایی . اگر دلواپسی بمعنای بیان حق وانزجار از ورانت جویی و سو استفاده از قدرت و کسب مال نامشروع و قانون زیر پا گذاشتن و دهن کجی به افکار عمومی ... بگذار همه دلواپس باشیم نه ... تشکراز تابناک بخاطرانجام رسالت اطلاع رسانی . بدون شک هدف یک رسانه اعمال غرض نیست بلکه هشدار این امر خوب و عکس ان می تواند به اصلاح امور بی انجامد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار