مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها 10روز هوای پاک استنشاق کردند
مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست کردستان در حالی می‌گوید «مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها روزهایی به اندازه تعداد انگشتان دستشان، هوای پاک استنشاق کردند» که «معصومه ابتکار» بارها مدعی شده محیط زیست از اولویت‌های دولت است و معلوم نیست آیا این دولت بالاخره «اقدام وعمل»ی برای مقابله با ورود گردوغبار به کشور انجام می‌دهد یا خیر؟
کد خبر: ۲۴۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 09 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست کردستان در حالی می‌گوید «مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها روزهایی به اندازه تعداد انگشتان دستشان، هوای پاک استنشاق کردند» که «معصومه ابتکار» بارها مدعی شده محیط زیست از اولویت‌های دولت است و معلوم نیست آیا این دولت بالاخره «اقدام وعمل»ی برای مقابله با ورود گردوغبار به کشور انجام می‌دهد یا خیر؟

خبرگزاری صدا و سیما نوشته چند سالی است که با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، آسمان کردستان را هر از گاهی ریز گردهایی فرا می‌گیرد، که از صدها کیلومتر آنسوتر از مرزهای کشورمان می‌آید و سلامت انسان‌ها، گیاهان و جانوران را تهدید می‌کند.

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای کردستان حدود یک هفته است میزان ذرات معلق در هوا را بیشتر از استانداردهای زیست‌محیطی نشان می دهد و کارشناسان می‌گویند این ذرات فعلا قصد رفتن ندارند.

اما در هفته‌ای که به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده باید پرسید که چه راهکاری برای حل این معضل اندیشیده شده است؟ چون ادامه این روند، موضوعی هشدار دهنده برای سلامت جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیشترین تاثیر گرد و خاک را در بیماران قلبی، ریوی، افراد مسن و کودکان اعلام کرد و از مردم خواست از ترددهای غیر ضروری خودداری کرده یا از ماسک، لبنیات، سبزیجات و مایعات و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

فرزام بیدارپور گفت: مخاطرات عمومی ریزگردها را خارش، سردرد، سوزش گلو و بینی و اختلال در دستگاه تنفسی عنوان کرد.

اما باید گفت استان کردستان که به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح است متاسفانه این روزها مردمانش به جای محاسبه روزهای آلوده، روزهای پاک را می‌شمارند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست کردستان می‌گوید مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها روزهایی به اندازه تعداد انگشتان دستشان، هوای پاک استنشاق کردند.

ماهان رحیمی افزود: در گذشته وزش باد که در فصل بهار از روی عراق عبور می‌کرد رطوبت باران را به سمت ایران می‌آورد اما اکنون به دلیل خشکی منطقه، وزش باد نه تنها باران به همراه ندارد، بلکه عامل از بین رفتن هوای پاک است.

پدیده گرد و غبار چون در فصل زایشی بهار بروز می‌کند، از نظر اقتصادی نیز زیان آور است یعنی در واقع علاوه بر انسان، گیاهان، جانوران، ماکیان، و صنعت زنبورداری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان منطقه زاگرس را بیشتر در معرض گرد و غبار و خشکسالی می‌داند و می‌گوید این پدیده موجب شده تا سی درصد از جنگل‌های این منطقه خشک شود.

پیمان باباپیری افزود: این ریزگردها علاوه بر امراض و آفات و ویروسی که با خود می‌آورند، مرگ درختان بلوط در منطقه زاگرس را نیز رقم می‌زنند.

ورود گرد و غبار یا همان ریزگردها به آسمان استان نزدیک به یک دهه است که مهمان ناخوانده کردستانی‌ها شده و مسئولان بارها برای پیدا کردن راه حل، جلساتی تشکیل دادند ولی تا کنون هیچ کدام از طرح‌های اعلام شده جنبه عملیاتی به خود نگرفت و تمام راهکارها، روی کاغذ مانده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار