مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اعلام فراخوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و گفت: این دوره از جشنواره اواخر شهریورماه امسال برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۴۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 08 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، حجت‌الاسلام رحیم جعفری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: نگاه هنرمندانه به شعار سال ١٣٩٥ «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، پیشرفت اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی با تکیه بر توان و استعداد ایرانی از جمله محورهای یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است.

وی گفت: از دیگر محورهای این دوره از جشنواره می توان به وفاق و انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی برای پیشرفت کشور، ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر دریاچه زریبار) اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان آگاهی بخشی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق، دروغ و غیره با استفاده از امکانات هنرهای نمایشی و ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و مبارزه با تروریسم را از دیگر محورهای این جشنواره ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه مهلت دریافت لوح فشرده آثار تئاتر خیابانی تا ٦ مرداد ماه امسال است، گفت: زمان برگزاری جشنواره نیز دهه سوم شهریور سال جاری است.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: مهلت دریافت اصل پژوهش‌ها و مقالات تخصصی همزمان با ٢ مرداد سال جاری و مهلت دریافت آثار بخش عکس نیز دهم همین ماه است.

وی به بخش های مختلف این جشنواره اشاره کرد و اظهار کرد: مسابقه، نمایش‌های آیینی و سنتی، تئاتر ملل، پژوهش و مسابقه نمایشگاه عکس تئاتر خیابانی از بخش‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تصریح کرد: آثار بخش مسابقه از میان نمایش‌های متقاضی با گونه‌های متفاوت نمایش‌های فضای باز با اولویت محورهای مورد تاکید جشنواره انتخاب می شود.

وی با اشاره به اینکه سقف پذیرش اثر در بخش مسابقه ۲۰ نمایش است، گفت: آثار متقاضی این بخش باید تا پیش از این در هیچ جشنواره رقابتی در گستره سراسری شرکت داده نشده باشد.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: در بخش اجراهای عمومی هم تنها آثاری می‌توانند شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار حداقل ۵ اجرای عمومی(به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان) داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: آثار تولید شده در بخش نمایش‌های آیینی و سنتی بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور، فرهنگ اقوام و ملل ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: بر اساس انتخاب هیئت داوران در بخش‌های تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی و طراحی فضای نمایشی، یک برگزیده معرفی می شود که سقف پذیرش اثر در این بخش ۶ نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه در این بخش ۱۲ نفر است.

وی افزود: ستاد برگزاری جشنواره برای در بخش تئاتر ملل هم آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت می کند و آثار تولید شده بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب است.

حجت‌الاسلام جعفری اظهار کرد: ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقا بنیه علمی تئاتر خیابانی کشور و تامین بخشی از نیازهای مطالعاتی هنرمندان علاقه مند به این حوزه، بخش پژوهش جشنواره را برگزار می‌کند.

وی گفت: علاقمندان می‌توانند اصل مقالات تخصصی خود را در موضوعات مختلف مرتبط با تئاتر خیابانی به دبیرخانه دائمی جشنواره واقع در شهرستان مریوان ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط نیز می‌تواند متقاضی حضور در این بخش باشند و رعایت قواعد پژوهش، تحقیق و نگارش در مقالات ارسالی الزامی است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار