غیرفعال ‌شدن‌ ایستگاه‌ سنجش‌ آلودگی‌ هوا
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت از محیط زیست کردستان در پاسخ به این سؤال، که شنیده شده ایستگاه سنجش آلودگی هوای مستقر در سنندج که قادر به اندازه‌گیری ذرات با قطر ۲.۵ میکرون هم هست، درحال حاضر غیرفعال است، گفت: چند ماهی از غیرفعال شدن این ایستگاه در شهر سنندج می‌گذرد و هنوز مشکل فنی آن برطرف نشده است.
کد خبر: ۲۳۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 29 May 2016

به گزارش تابناک کردستان، ماهان رحیمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه از عصر روز گذشته موجی از گرد و غبار آسمان استان را فراگرفته اظهار کرد: از دیروز وضعیت بیشترشهرهای استان در وضعیت ناسالم و بسیار ناسالم قرار گرفته است.

وی گفت: از صبح امروز هم وضعیت هوای بیشتر شهرهای استان به ویژه سنندج، سقز و بانه در وضعیت ناسالم قراردارد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت از محیط زیست کردستان تصریح کرد: متاسفانه هر سال با توجه به بحران‌های حاکم بر کشور عراق هم چون جنگ و تردد وسایل جنگی، شاهد خشک تر شدن بیشتر مناطق کانون گرد و خاک و ریزتر شدن قطر ذرات هستیم و این بدین معنا است که هر سال وضعیت هوای استان‌هایی همچون کردستان خطرناک‌تر می‌شود.

وی در پاسخ به سوال مهر، که شنیده شده ایستگاه سنجش آلودگی هوای مستقر در سنندج که قادر به اندازه گیری ذرات با قطر ۲.۵ میکرون هم هست، درحال حاضر غیرفعال است، گفت: چند ماهی از غیرفعال شدن این ایستگاه در شهر سنندج می‌گذرد و هنوز مشکل فنی آن برطرف نشده است.

رحیمی با بیان اینکه شاخص های کیفیت های استان براساس داده‌های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای با ذرات ۱۰ میکرون مستقر در سنندج و سقز اندازه گیری می‌شود، افزود: براساس ذرات با قطر ۱۰ میکرون که توسط ایستگاه سنجش آلودگی هوای واقع در شهرهای سنندج و سقز وضعیت هوا در حال حاضر ناسالم است بی شک براساس ۲.۵ میکرون هوای استان در وضعیت نامناسب‌تر و خطرناکی قرار دارد.

لازم به ذکر است، براساس گفته کارشناسان ذرات با قطر بالای ۱۰ میکرون توسط سیستم تنفسی دفع شده و وارد ریه ها نمی‌شود ولی در مورد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون به دلیل اینکه این ذرات بسیار کوچک هستند به صورت مستقیم جذب بدن شده و وارد خون می‌شوند.

براساس پیش بینی‌های هواشناسی استان هم به دلیل تشکیل گرد و غبار برروی عراق و انتقال بخشی از آن، هوای استان در روزهای شنبه و یکشنبه و حتی دوشنبه و سه شنبه همین هفته غبار آلود است.

از روز گذشته هم به دلیل وجود گردو خاک در هوای استان پروازهای فرودگاه سنندج هم لغو شده است.

آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است نحوه اطلاع رسانی وضعیت هوای استان از نظر شاخص‌های کیفیت هوا است که متاسفانه همچنان ضعف‌هایی در این رابطه وجود دارد به گونه ای که صبح امروز بسیاری از سالمندان و کودکان در پارک های سطح شهر سنندج برای ورزش صبحگاهی بیرون آمده بودند بدون آنکه اطلاع داشته باشند که هوای استان در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد و بیرون آمدن از خانه برای سلامتی آنها مضر است چه برسد به ورزش کردن.

سال گذشته پیشنهاداتی مبنی بر اینکه از طریق پیامک وضعیت هوای استان به مردم اطلاع رسانی شود، ارائه شد که متاسفانه تعدادی از مسئولان با این پیشنهاد به دلایلی همچون وارد کردن استرس به مردم، مخالفت کردند گویا سلامتی مردم این دیار برای کسی بهایی ندارد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جميل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
كسي به فكر كردم اين أستان نيست مگر خدا متعال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار