ابهام در دستاوردهای «قابل شمارش» سفرهای «زاهدی» به اقلیم کردستان
کد خبر: ۲۳۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 23 May 2016

استاندار کردستان در حالی دوباره به کردستان عراق سفر کرد که از اخبار مدیریت شده منتشره درباره سفر چنین برمی‌آید که یکی از اهداف آن اقتصادی بوده و این در شرایطی است که از سویی به گفته وزیر داخله اقلیم، این منطقه را «بحران اقتصادی» فراگرفته و از سوی دیگر در دستاوردهای «قابل شمارش» سفر سال گذشته «زاهدی» به کردستان عراق ابهام وجود دارد.

به گزارش تابناک کردستان، استاندار سلیمانیه اسفندماه 93 به استان کردستان آمد و در پاسخ به این سفر، استاندار کردستان هم اردیبهشت ماه 94 به سلیمانیه سفر کرد و خبرگزاری دولت در آن زمان مدعی شد که سفر، نشان دهنده «عزم جدی دولت برای گشایش بیشتر عرصه اقتصادی و رفع مشکلات در جهت توسعه پایدار استان» است! اما این عزم ادعا شده منجر به نتیجه شده یا خیر، سؤالی است که نه دولتمردان در کردستان و نه خبرگزاری دولت تاکنون به آن پاسخی روشن نداده‌اند.

تقریباً یک سال پس از سفر استاندار کردستان و همراهانش به سلیمانیه، «عبدالمحمد زاهدی» این بار راه «اربیل» را در پیش گرفت و هفته گذشته، دوباره عازم اقلیم کردستان عراق شد و این در حالی است که دستاوردهای «قابل شمارش» سفر سال گذشته به این منطقه، به اطلاع افکار عمومی نرسیده و اگر هم این سفر، نتایجی داشته، ثمرات آن حداقل برای مردم عادی در استان کردستان قابل لمس نیست.

استاندار کردستان هدف از سفر اخیر را توسعه روابط همه جانبه در حوزه‌های مختلف با اقلیم کردستان عراق عنوان کرده و اخباری مدیریت شده از سفر هم از سوی پایگاه جدید! اطلاع‌رسانی استانداری کردستان منتشر شده که اگر رسانه یا کارشناسی بخواهد به تحلیل محتوای سفر اقدام کند راهی جز استناد به مفاد این خبرها ندارد.

نگاهی اجمالی به اخبار هفته گذشته، گویای این امر است که سفر استاندار کردستان به اربیل در تاریخ 29 اردیبهشت آغاز شده و 30 اردیبهشت به پایان رسیده است هرچند دقت نظر در متن یکی از این خبرها نشان دهنده آن است که انگار قرار بر این بوده که سفر بیش از دو روز به درازا بکشد!

در یکی از خبرهای منتشره درباره سفر هم از زبان زاهدی نقل شده که «یک تفاهم‌نامه گسترده در بخش‌های مختلف با اربیل به امضا خواهد رسید» اما تاکنون جزئیات این تفاهم‌نامه به اصطلاح گسترده، نه از سوی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استانداری کردستان و نه از سوی خبرگزاری‌های وابسته به دولت که اخبار سفر را بازنشر می‌کردند، منتشر نشده است.

اما در تیتر یکی دیگر از خبرها آمده است: «تبلیغ پرشور استاندار کردستان از ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان، بازرگانان اربیل را به وجد آورد» ولی معلوم نشده که موضوع این تبلیغ، اگر همه اقلیم کردستان و نه فقط بازرگانان اربیل را هم به وجد آورده باشد، چه تأثیری بر معیشت مردم استان کردستان دارد و احیاناً چه گره‌ای از مشکلات فراوان اقتصادی آنان باز می‌کند؟

این اطلاع‌رسانی غیرحرفه‌ای معتمدان رسانه‌ای دولت در کردستان زمانی قابل تأمل‌تر می‌شود که مرور چندین باره خبر یاد شده ثابت می‌کند هیچ وعده و یا اطلاع‌رسانی خاصی که بتواند جمعی از بازرگان اربیل را به وجد بیاورد در نشست با آنها مطرح نشده و اگر موردی هم مطرح شده باشد در خبر منعکس نشده که البته بعید به نظر می‌رسد چنین موضوع مهمی از قلم افتاده باشد.

اگرچه حضور رسانه‌های منتقد دولت در کردستان از ماه‌ها قبل در جلسات ممنوع شده اما ظاهراً دولتمردان در کردستان در جریان سفر اخیر، پا را یک پله فراتر نهاده و با تنگ‌تر کردن حلقه خودی‌ها، خبرنگاران رسانه‌هایی را هم که وجه انتقادی کمرنگی از دولتمردان در کردستان دارند، از همراهی با هیأتی که روانه اربیل شده محروم کرده‌اند، و دلیل این مدعا هم آنکه خبری از این سفر در رسانه‌های یاد شده به چشم نمی‌خورد که البته موضع اتخاذ شده از سوی دولتی‌ها در کردستان در قبال رسانه‌ها، در تضاد آشکار با رویکرد دولت در مرکز بوده و از این جیث هم به وجهه دولت تدبیر و امید در کردستان ضربه وارد شده است.

اما مقصد اصلی این رسانه از پرداختن به سفر استاندار کردستان و نزدیکانش به اقلیم کردستان عراق نه نقد و بررسی اخبار منتشره از این سفر، بلکه طرح دو سؤال است، اینکه اولاً آیا دولت حاضر است ریز هزینه‌هایی را که از کیسه بیت‌المال برای سفرهایش به کردستان عراق پرداخت شده منتشر کند؟

و دیگر آنکه دستاوردهای «قابل شمارش» استاندار کردستان و مدیرانش از این سفرها در سال گذشته چه بوده که بر ادامه آنها اصرار می‌ورزند و با کدام استدلال اقتصادی به منطقه‌ای سفر می‌کند که به گفته وزیر داخله‌اش آن را «بحران اقتصادی و شرایط دشواری فراگرفته» است؟ مگر غیر از این است که با توجه به سخنان «عبدالکریم سنجاری» و استدلال‌های وی، منطقه اقلیم کردستان عراق، خود نیازمند دریافت کمک برای نجات از «بحران اقتصادی» است.

درباره سفر اخیر زاهدی و همراهانش به اقلیم کردستان عراق گفتنی‌های دیگری هست که این رسانه در زمان مناسب به آن اشاره خواهد کرد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
کابان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
احسنت بر نویسنده آزاده این متن
بالاخره نمردیم و دیدیم یه رسانه آزاد در کردستان وجود داره که توسط ... خریداری نشده باشد.
درود بر تابناک کردستان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
یک نمونه وعده های سفر پارسال این بود که مرز سیرانبند رسمی بشه
کو؟
رسمی شده و ما خبر نداریم؟!
راه حل اقتصادی برای نجات کردستان راه اندازی واحدهای تولیدی راکد استان است نه سفر به سلیمانیه و اربیل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
جناب ...
از سر خوانی که رطب خورده ای
بهر ما زله چه آورده ای
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
اجازه دهیم جزئیات انتشار یابد بعد قضاوت کنیم بهتر است...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
در استان کردستان ستاد نمیدونم فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل میدن و دو روز بعدش "اقدام و عمل" میکنن میرن اربیل مشکلات استان رو حل کنن!
اون بندگان خدا تو حل مشکلات خودشون موندن
کسی رو میخوان بره اونجا سرمایه گذاری کنه
بابا بخدا مردم دارن واقعیت ها رو میبینن
مسئولان محترم لطفا شعور مردم رو باور کنن
بختيار عليزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
هر وقت صحبت از عوض شدن اقاي زاهدي به ميان مياد ، يه موجي راه مي اندازند و جوسازي هاي مي كنند كه انگار ايشان اگر از كردستان برود ديگر همه مردم استان بيچاره مي شوند و تنها با ماندن ايشان در كردستان مردم محروم كردستان ناني براي خوردن خواهد داشت .
دوستان به اصطلاح اصلاح طلب مردم شعورشان از شما بالاتر است و جواب مردم را در انتخابات مجلس دريافت كرديد.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
سلام استان کردستان با مشکل حاد بیکار جوانان روبروست .لطفا با توجه به ظرفیت هایی که در کردستان وجود دارد به فکر رفع مشکل بیکاری باشید. رفع مشکل بیکاری را در داخل استان بجویید نه با سفر های تفریحی فصل بهار در آنسوی مرزها با استفاده از ثروت این ملت .
در پاسخ به امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
اصلا در این سفر از اماکن تفریحی اربیل بازدید نشده و هیچ گزارش تصویری هم در این مورد در سایت استانداری کردستان نیست!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار