نام کردستان در میان چهار استان دارای نامساعدترین فضای کسب‌‌وکار کشور
کد خبر: ۲۲۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 14 May 2016

استاندار کردستان گفته «استان آماده جذب سرمایه‌گذاری خارجی است» اما طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، نام کردستان در میان چهار استان دارای نامساعدترین فضای کسب ‌و کار کشور است و این یعنی بستر جذب سرمایه‌گذاری در استان چندان مساعد نیست و گویا در عمل هم در حوزه سرمایه‌گذاری کردستان «حرکت قابل‌ لمسی» وجود نداشته است!

به گزارش تابناک کردستان، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394 را با کد موضوع 20 و شماره مسلسل 14834 در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 95 منتشر کرده که نتیجه ارزیابی چهار تشکل اقتصادي کردستان از مؤلفه‌های محیط کسب و کار در آن آمده است و بر اساس نتایج گزارش، نام کردستان در میان چهار استان دارای نامساعدترین فضای کسب‌وکار کشور دیده می‌شود.

انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ و نقل کالاي سنندج، اتاق اصناف مرکز استان کردستان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و انجمن پیمانکاران عمرانی استان کردستان، چهار تشکل مشارکت کننده از استان کردستان ـ از میان 291 تشکل مشارکت کننده سراسر کشور ـ برای تهیه گزارش پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1394 هستند.

بر اساس این گزارش، تشکل‌هاي اقتصادي استان‌هاي بوشهر، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان به ترتیب با میانگین ارزیابی ۸.۴۹، ۷.۴۶، ۷.۴۰ و ۷.۱۹ مجموعاً ارزیابی بدتری نسبت به تشکل‌هاي سایر استان‌ها از وضعیت مؤلفه‌هاي محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۹۴ ارائه کرده‌اند.

در جدول شماره 2 این گزارش هم سهم هر استان از تولید ناخالص داخلی بدون نفت درج شده که سهم کردستان 0.61 درصد است و متأسفانه استان به دلایل مختلف در این بخش نتوانسته رتبه‌ای بهتر از 22 را در میان 31 استان کشور کسب کند.

میانگین ارزیابی مؤلفه‌هاي محیط کسب و کار به تفکیک استان‌ها (شامل تشکل‌هاي سراسري) در پاییز 1394 هم در نمودار شماره 2 گزارش مورد بحث، ترسیم شده و همانطور که در نمودار مذکور مشاهده می‌شود در پاییز 1394 به ترتیب استان‌هاي بوشهر، ایلام، کهگیلویه‌ و بویراحمد و کردستان به عنوان استان‌هاي داراي نامساعدترین محیط کسب و کار ارزیابی شده‌اند.

اما طبق نظر کارشناسان، «نامساعد بودن فضای کسب ‌و کار بر عملکرد مدیران بنگاه‌های تولیدی و در نتیجه بر نیروی کار، سرمایه‌گذاران، روند تولید و فروش محصول و... آثار نامطلوبی بر جای می‌گذارد؛ در مقابل، کاهش هزینه‌های مبادله‌ای، کاهش ریسک اقتصادی، ثبات فضای اقتصادی و اجتماعی و مساعد بودن بستر جذب سرمایه‌گذاری خارجی را می‌توان از نتایج مساعد بودن فضای کسب‌وکار برشمرد».

اکنون واقعیت نامساعد بودن فضای کسب و کار در حوزه سرمایه‌گذاری کردستان تا حدی روشن شده و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اکثر بحث‌هایی که در جلسات استانی در خصوص سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و مصوباتی که در این راستا تصویب می‌شود صوری بوده و به مرحله عمل نمی‌رسند».

وی افزود: «در خصوص سرمایه‌گذاری در مرحله عمل هیچ حرکت قابل لمسی نداشته‌ایم و در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیز اقدام موثری نداشته‌ایم تا بتوانیم به جوانان دلگرمی و امید بدهیم».

اغلب مردم کردستان و شاید همه فعالان حوزه اقتصادی استان بر این امر واقف هستند که در دو سال گذشته هرگاه سخن از توسعه کردستان به میان آمده باشد منصوبان دولت در استان جذب سرمایه‌گذار را یکی از راه‌های توسعه و چه بسا در مواردی تلویحاً تنها راه توسعه کردستان عنوان کرده‌اند که نمونه آن سخنان استاندار کردستان در جمع بخشداران استان بود که اواخر سال گذشته به صراحت اعلام کرد «بدون سرمایه‌گذاری وضعیت اقتصادی استان رشد نمی‌کند».

حال و با این تفاصیل سؤال از تیم اقتصادی دولت در کردستان این است که اگر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را قبول دارید ـ که باید داشته باشید ـ و ایضاً اگر می‌پذیرید که مساعد بودن بستر جذب سرمایه‌گذاری خارجی را می‌توان از نتایج مساعد بودن فضای کسب‌وکار دانست و نیز با وضعیتی که به آن اشاره شد، اولاً چه اطلاعاتی به استاندار کردستان داده‌اید که وی با این شرایط حاکم بر فضای کسب و کار استان اعلام می‌کند «استان کردستان آماده جذب سرمایه‌گذاری خارجی است»؟

دوماً اگر در جذب سرمایه‌گذار توفیقی نداشته‌اید ـ که با استناد به سخنان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و عدم واکنش دولت به آن، نداشته‌اید ـ چرا صادقانه، با اعتراف به واقعیت و البته عذرخواهی از مردم از مسئولیت‌های خود کناره‌گیری نمی‌کنید تا شاید افراد دیگری، با انگیزه و توانایی بیشتر وارد عرصه شده و کردستان را از این وضعیت نجات دهند؟


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار