نشست خبری سردار رجبی با خبرنگاران در سنندج
نشست خبری فرمانده سپاه کردستان که صبح امروز برگزار شد حدود دو ساعت به طول انجامید اما از سویی وی نتوانست همه خدمات سپاه به مردم کردستان را برای اصحاب رسانه برشماری کند و از سویی دیگر در حوزه‌هایی چون انتخابات و مسائل فرهنگی کردستان انگار گلایه‌های داشت که نخواست بگوید و روی دلش ماند!
کد خبر: ۲۲۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 12 May 2016

به گزارش تابناک کردستان، سردار محمدحسین رجبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان با موضوع هفته پاسدار و یادواره شهیدان نمکی، ضمن گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهدای پیشمرگ کُرد مسلمان و برادران شهید نمکی و نیز تبریک هفته پاسدار به سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان اشاره و اظهار کرد: سفر مقام معظم رهبری به کردستان نقطه عطفی در تاریخ این استان است.

وی گفت: هرچند ما مسئولان به ابعاد این سفر تاریخی کمتر از آنچه باید توجه کردیم اما از یک سو مردم فهیم و فرهنگی کردستان آنچه را تکلیف‌شان نسبت به کشور، ولایت، رهبر و آرمان‌های انقلاب بود به بهترین نحو ممکن ادا کردند و با استقبالی در شأن معظم‌له و در تراز ملی و اسلامی بر همه گمانه‌زنی‌های بدخواهان این مردم خط بطلان کشیدند.

پیام همراهی جمعی از اعضای بیت رهبری با ایشان در سفر به کردستان

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان از سویی دیگر به عنایات همیشگی و ویژه مقام معظم رهبری به کردستان و مردم شریف این استان اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری به همراه جمعی از اعضای بیت مکرم‌شان به کردستان سفر کردند و پیام روشن این امر بی‌سابقه، تعلق خاطر ایشان به مردم کردستان بود.

وی به ملاقات سال گذشته جمعی از مسئولان برگزار کننده کنگره پیشمرگان کُرد مسلمان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از برگزاری کنگره، به حضور ایشان شرفیاب شدیم و از آنجا که هم‌زمان و در چند استان دیگر کنگره‌های مشابه در دست برگزاری بود، همه، تعلق خاطر حضرت آقا به کنگره پیشمرگان کُرد مسلمان را احساس کردند.

سردار رجبی به تقدیم هدیه‌ای به رهبر معظم انقلاب در آن جلسه اشاره کرد و افزود: هدیه ما تصویری از حضور ایشان در دزلی به همراه جمعی از پیشمرگان مسلمان بود که مقام معظم رهبری پس از قدری تأمل فرمودند «این بهترین هدیه است».

وی به ضرورت بهره‌گیری از همه برکات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان اشاره و تصریح کرد: یکی از این ظرفیت‌ها پیگیری نامگذاری روز 22 اردیبهشت به نام «روز کردستان» است تا با این کار هر سال مطالبات مردم کردستان از مسئولان کشور به آنها یادآوری شود.

66 خانواده در کردستان 3 تا 6 شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده‌اند

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر به برگزاری کنگره برادران شهید نمکی در سنندج هم‌زمان با سالروز شهادت آنها در روز 29 اردیبهشت اشاره کرد و گفت: این برادران غیرنظامی در سنندج توسط اشرار اسیر شده و به مدت یک‌ماه شکنجه شدند و مظلومانه شهید شدند و مظلومانه هم دفن شدند.

وی با اشاره به اینکه به موضوع شهادت این برادران آنچنان که باید پرداخته نشده افزود: یکی از ابعاد کار آن است که به این سؤال پاسخ داده شود که این برادران را به کدامین گناه به شهادت رساندند؟ مگر جرمی غیر از روشنگری در میان مردم داشتند؟

سردار رجبی گفت: 66 خانواده در استان کردستان از 3 تا 6 شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده‌اند و این آمار تاکنون اطلاع‌رسانی هم نشده و این عین مظلومیت شهدای کردستان و ضعف در حوزه فرهنگ است.

در مواردی موضوعاتی در کردستان گفتمان غالب شده که در مسیر ضدفرهنگی است

وی با انتقاد از برخی رویکردها در استان به نام فرهنگ و اشاره به اینکه هنوز مزار برخی شهدای کردستان ناشناخته است افزود: در مواردی موضوعاتی که در مسیر ضدفرهنگی است در کردستان گفتمان غالب شده و این امر ظلم به مردم و استان فرهنگی کردستان است.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان کرامت خانواده شهیدان نمکی را قابل ستایش دانست و خاطر نشان کرد: این خانواده معظم اعتقاد دارند که شهدایشان راه درست را انتخاب کرده‌اند و آنها نباید دنبال مطالبه‌گری از مردم و نظام باشند و این چیزی جز بزرگواری این خانواده نیست.

وی گفت: یادواره شهدایی که 3 تا 6 عضو از یک خانواده بوده‌اند با محوریت شهیدان نمکی 29 اردیبهشت در سنندج برگزار می‌شود و از سردیس تهیه شده و نیز دو کتاب، یکی درباره زندگینامه برادران شهید نمکی و دیگری درباره 66 خانواده کردستان که 3 تا 6 شهید دارند رونمایی می‌شود.

سردار رجبی به برنامه‌های هفته پاسدار در کردستان اشاره کرد و افزود: نام سپاه با پاسداری از حریم ولایت، کشور و ملت عجین شده و سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی خاری در چشم دشمنان این مرز و بوم است و اعضای سپاه افتخار می‌کنیم که لباس پاسداری به تن داریم.

وی گفت: افتخار سپاه تمسک به سرور و سالار شهیدان(ع) است و خدمات سپاه در کشور و به ملت که نمونه‌های به یادماندنی آن برخورد با ناآرامی‌ها در اوایل انقلاب و نقش آفرینی در دفاع مقدس است هیچگاه از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر کردستان افزود: سپاه در شناخت سناریوهای دشمن به حدی از بلوغ رسیده که بتواند توطئه‌ها را قبل از آنکه به مصالح ملت و کشور کمترین ضربه‌ای وارد شود در نطفه خفه کند و مردم به خوبی به این امر واقف هستند و به خاطر این موهبت با احساس امنیت امور مختلف زندگی خود را پی می‌گیرند.

رویکردهای امسال سپاه در کردستان

وی با اشاره به رویکردهای کلی سپاه در کشور به اقدامات این نهاد در کردستان اشاره و تأکید کرد: سپاه در کردستان امسال در روندی جدید قرار گرفته و آن توسعه، سازندگی و محرومیت‌زدایی است.

سردار رجبی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در کردستان توسط سپاه، از سال 89 تا سال 94 گفت: در حوزه محرومیت زدایی در این مدت 15 میلیارد و 879 میلیون تومان، در طرح‌های سازندگی 21 میلیارد و 166 میلیون و 500 هزار تومان، در طرح‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از طرح‌های تولیدی و زودبازده 32 میلیارد و 497 میلیون تومان و در ساخت سالن‌های فرهنگی ورزشی 8 میلیارد و 430 میلیون تومان در کردستان ظرف مدت یادشده هزینه شده است.

وی به رویکرد سال جاری سپاه در کردستان هم اشاره کرد و با فراتر دانستن آن از سنوات گذشته افزود: ساخت 30 مسجد، مرمت 30مزار شهید، ساخت 50 خانه عالم، 30 پل، 400 سرویس بهداشتی، 3 حوزه علمیه، کمک به 20 طرح آبرسانی، 30راه روستایی، 50غسالخانه، 40 خانه محروم و لایروبی 25 قنات از جمله اقدامات در دست اجرا در حوزه عمرانی است.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان به برنامه‌های سپاه در حوزه غیرعمرانی هم اشاره کرد و گفت: کمک به 100 خانوار بی سرپرست، 100 خانوار بدسرپرست، 200 یتیم،100 بیمار صعب‌العلاج تهیه 170 جهیزیه، 1000 بسته لوازم‌التحریر، 3000 بسته معیشتی و تجهیز 70 مسجد از جمله برنامه‌های این حوزه است.

وی به تخصیص 60 درصد اعتبارات به حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: امسال هزینه 22 میلیارد تومان اعتبار در حوزه اقتصاد مقاومتی و انعقاد 17 تفهم‌نامه با دستگاه‌ها آغاز شده و 8 میلیارد و 600 میلیون تومان هم برای اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است.

آغاز اجرای یک طرح توسعه در کردستان در تراز ملی

سردار رجبی به آغاز اجرای یک طرح توسعه در کردستان در تراز ملی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این طرح تنها در کردستان اجرایی می‌شود گفت: در قالب این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار وارد به کردستان خواهیم آورد.

وی افزود: مطالعات این طرح از مدت‌ها قبل آغاز شده در مرحله نخست 2 شهرستان استان از برکات آن بهره‌مند می‌شوند که امیدواریم در فضای تنگناهای مالی که کردستان با آنها دست به گریبان است این بودجه بتواند به بخشی از مطالبات مردم پاسخ داده و برخی کاستی‌ها را جبران کند.

سپاه در حوزه تأمین امنیت مردم بدون ملاحظه عمل می‌کند

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر کردستان به اقدامات سپاه کردستان در قالب طرح شهید شوشتری اشاره و تصریح کرد: دلجویی از آسیب‌دیدگان اوایل انقلاب و خانواده‌هایی که فرزندان آنها با افتادن به دام تبلیغات معاندان جان خود را از دست داده‌اند از برنامه‌های سپاه کردستان است و شخصاً در این برنامه مشارکت داشته و به این خانواده‌های سرکشی می‌کنیم و در حد توان پیگیر حل مشکلات آنها در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

وی به امنیت مردمی و پایدار در کردستان اشاره کرد و گفت: سپاه در حوزه تأمین امنیت مردم بدون ملاحظه عمل می‌کند و با قدرت و قوت به پشتوانه پروردگار و همراهی مردم شریف کردستان امنیت موجود در استان را حفظ و آن را روز به روز تقویت خواهد کرد و در حمایت از مردم و امنیت استان سر از پا نمی‌شناسد.

سردار رجبی در پاسخ به سؤال تابناک کردستان در این باره که با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری با این مضمون که «منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می کنند، نیست» رویکرد سپاه درباره کوله‌بری در استان چیست و آیا فعالیت این قشر ادامه خواهد یافت یا خیر گفت: ابتدا باید درخواست کنم که همه توافق کنیم از این پس به جای کوله‌بری از عبارت «بازارچه‌های موقت مرزی» استفاده کنیم چرا که انسان‌هایی شریف و زحمت کش در این حوزه به دنبال کسب روزی حلال هستند و ممکن است واژه کوله‌بری برای آنها مناسب نباشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه متعلق به افرادی است که زحمتی متوجه آنها نمی‌شود و در مرز حاضر نمی‌شوند افزود: کل سرمایه افرادی که در این بخش از اقتصاد کردستان فعال هستند همان چیزی است که با زحمت در مرز حمل می‌کنند و نباید ضرری متوجه این قشر زحمتکش شود.

سپاه به شدت مدافع کسانی که در بازارچه‌های موقت مرزی زحمت می‌کشند

فرمانده سپاه بیت‌المقدس با اشاره به اینکه در کردستان 4 بازارچه موقت مرزی فعال هستند تصریح کرد: سپاه به شدت مدافع کسانی است که در این بازارچه‌ها زحمت می‌کشند و مردم به نام «کوله بر» می‌شناسند و کسانی که در آنجا فعال هستند حتماً این امر را تأیید می‌کنند.

وی گفت: استدلال سپاه برای حمایت از این قشر آن است که این افراد شغلی ندارند اگر دولت برای آنها شغل پایدار ایجاد کند اولین یگانی که مانع تردد آنها در مرز می‌شود سپاه است ولی از آنجا که این افراد اکنون شغلی ندارند نباید با آنها برخورد کرد.

سردار رجبی افزود: 12 هزار کارت فعالیت در بازارچه‌های موقت مرزی هم‌اکنون در دست مردم است و اگر میانگین افرادی که معیشت آنها به واسطه هر کدام از این کارت‌ها تأمین می‌شود را محاسبه کنبم جمعیت بالایی را شامل می‌شود.

از محل درآمد کارت‌های فعالیت در بازارچه‌های مرزی ریالی عاید سپاه نمی‌شود

وی تصریح کرد: از محل این بازارچه‌ها و کارت‌های صادره حتی یک ریال هم عاید سپاه نمی‌شود و اگر کسی مدعی بود از این محل ریالی عاید سپاه می‌شود شما موضوع را پیگیری کنید.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: سپاه معتقد است درآمد حاصل از این کارت‌ها باید صرف مرز شود و نباید این درآمد در جایی دیگر هزینه شود و خوشبختانه استاندار کردستان هم در این زمینه با سپاه هم‌نظر است.

وی افزود: امکانات در مرزها باید به حد استاندارد رسیده و تجهیزات مورد نیاز در اختیار حافظان مرز و پاسداران امنیت قرار گیرد تا هرچه بهتر به وظایف خود عمل کنند.

سردار رجبی خاطر نشان کرد: با تفاهم و درک متقابلی که در میان مسئولان استان درباره مسائل مربوط به مرزها ایجاد شده به سروسامان دادن به مشکلات این حوزه امیدوار هستیم.

از روند کار در حوزه فرهنگ کردستان رضایت ندارم

وی در پاسخ به سؤال کردپرس درباره مسائل فرهنگی کردستان گفت: از روند کار در حوزه فرهنگ کردستان رضایت ندارم و باور ما این است هنگامی که می‌گوییم کردستان فرهنگی است و در عین حال بیاییم و موارد غیرفرهنگی را ترویج دهیم این کار ظلم به مردم است.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به اینکه تنها یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مربوط به حوزه فرهنگ را حل کند افزود: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان محلی مناسب برای طرح مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ استان است.

وی گفت: در مرحله نخست باید تعریفی برای فرهنگ و ضد فرهنگ داشت و همه بر روی آن تعریف توافق کنند و سپس هرکدام از دستگاه‌ها و نهادها به وظایفی که برای آنها مشخص می‌شود، به دور از موازی کاری و انجام کارهای تکراری عمل کنند.

سردار رجبی در پاسخ به سؤال فارس درباره شبهات به وجود آمده درباره اعلام نتایج انتخابات خبرگان و نیز برخی بداخلاقی‌ها در زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات تصریح کرد: مردم با وجود همه مشکلات در حوزه توسعه در این انتخابات در حد قابل قبولی شرکت کردند و سرنوشت کشور را با هیچ چیز گره نزدند و این حضور شایسته تقدیر است.

آنچه در موضوع اعلام نتایج انتخابات خبرگان کردستان اتفاق افتاد یک «تخلف» بود

وی گفت: آنچه در موضوع اعلام نتایج انتخابات خبرگان کردستان اتفاق افتاد یک «تخلف» بود و باید به این تخلف در جای خودش رسیدگی نمود و آن را پیگیری کرد.

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر افزود: برخی اقدامات ساختارشکنانه در موضوع انتخابات کردستان در شأن مردم کردستان نبود.

وی گفت: سخنانی که بر زبان برخی جاری شد عامدانه بود و ادبیات ساختارشکنانه‌ای که به کار گرفته شد ظلمی آشکار در حق مردم کردستان بود اما جواب این کار را مردم به خوبی دادند و نشان دادند در هر شرایطی تنها عامل تعیین کننده همان رأی مردم است.

سپاه در انتخابات به دنبال افزایش مشارکت مردم بود

سردار رجبی به برخی تلاش‌ها برای وارد کردن اتهام دخالت کردن سپاه در انتخابات اشاره کرد و افزود: رویکرد سپاه تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بوده و مردم می‌توانند قضاوت کننده که آیا سپاه در جهت حمایت از کاندیداها حرکت کرده یا به دنبال افزایش مشارکت در انتخابات بوده است.

وی گفت: اینکه در کردستان 460 هزار نفر عضو بسیج هستند واقعیتی است ولی اینکه این نیروی عظیم به نفع کسی یا جریانی وارد عمل شده باشد واقعیت ندارد و ما از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم اگر نمونه‌ای سراغ دارند که سپاه برای فردی یا جریانی دست به تبلیغ زده باشد اعلام کنند تا به موضوع رسیدگی شود.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند مربواني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
با سلام و احترام بله در مريوان واقعاً بود ليكن چه كسي پيگيري ميكند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
به نظرم تعريف فرهنگ و كار فرهنگي بسيار مقوله پيچيده ايست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار