کد خبر: ۲۱۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰ 11 April 2016

مرکز آمار ایران هفته گذشته چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 94 را منتشر کرد که طبق آن نرخ بیکاری کردستان نسبت به سال قبل 1.7درصد افزایش یافته با این حال سخنرانان اصلی جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی استان نه تنها توضیحی درباره دلیل افزایش نرخ بیکاری کردستان ندادند بلکه هیچ اشاره‌ای هم به گزارش مرکز ملی آمار نکردند!

به گزارش تابناک کردستان، اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه‌گیری چرخشی در فصول مختلف سال اجرا می‌شود.

مرکز آمار ایران اواخر هفته گذشته چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 94 را منتشر کرد که در بخشی از سند منتشره شاخص‌های عمده نیروی کار به تفکیک استان‌های کشور در سال‌های 93 و 94 درج شده است.

بخشی از اطلاعات مرکز آمار(جدول 3) نشان می‌دهد استان کردستان با نرخ بیکاری 13.3درصد پنجمین استان دارای جمعیت بالای بیکار در کشور است و نرخ بیکاری در استان با وجود ادعاهای دولتمردان مبنی بر داشتن برنامه و راهکار برای توسعه کردستان، نسبت به سال 93 افزایش 1.7درصدی را تجربه کرده است و این وضعیت نامطلوب در حالی رقم خورده که نرخ مشارکت اقتصادی در استان در سال 94 نسبت به سال 93 از 40درصد به 40.2درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی که در این جدول آمده از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) 10 ساله و بیشتر (یا 15 ساله و بیشتر) به جمعیت در سن کار، 10 ساله و بیشتر (یا 15 ساله و بیشتر)، ضرب در 100 و نرخ بیکاری هم از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضرب در 100 به دست آمده است.

نرخ بیکاری کشور در سال 94 از سوی مرکز آمار ایران 11درصد عنوان شده که با توجه به نرخ بیکاری 10.6درصدی بیکاری کشور در سال 93، رشد نرخ بیکاری 0.4درصد بوده و با احتساب این اعداد مشخص می‌شود رشد نرخ بیکاری کردستان در سال 94 نسبت به میانگین کشوری 1.3درصد بیشتر است.

بالاترین نرخ بیکاری فصلی کردستان در سال 94 در فصل زمستان با نرخ بسیار بالای 21.2درصد بوده و رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده و این میزان بیکاری فصلی 9.4درصد از میانگین کشور بالاتر بوده است.

بررسی سهم اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی کردستان در سال‌های 93 و 94 ثابت می‌کند بالاترین اشتغال در حوزه خدمات بوده و آمار شاغلان این بخش در سال 94 نسبت به سال قبل 1.5درصد رشد داشته و این در حالی است که از شاغلان بخش کشاورزی کردستان در سال 94 نسبت به سال قبل 1.1درصد کاسته شده و آمار شاغلان بخش صنعت هم کاهشی 0.4درصدی را نشان می‌دهد.

چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 94 در کردستان که از سوی یک مرجع رسمی منتشر شده گویای بخشی از عملکرد منصوبان دولت «تدبیر و امید» در کردستان در زمینه رفع بیکاری و توسعه استان است چرا که همانطور که در ابتدای این مقال آمد کاهش بیکاری، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

اما روز شنبه، یعنی 3روز پس از اعلام نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان در استانداری تشکیل شد و بر طبق اخبار منتشره در رسانه‌ها، سخنرانان اصلی در این جلسه نه تنها توضیحی درباره دلیل افزایش نرخ بیکاری در کردستان ندادند بلکه هیچ اشاره‌ای هم به گزارش مرکز ملی آمار نکردند!

گزارش مرکز ملی آمار به نوعی بیانگر بخشی از کارنامه عملکردی دولت در کردستان است و چه منصوبان دولت در استان درباره آن اظهارنظر کنند و چه نکنند، مردم و بویژه نخبگان جامعه درباره آن قضاوت می‌کنند، بنابراین بهتر است دولتمردان با محرم دانستن مردم، دلایل رشد نرخ بیکاری در کردستان را توضیح دهند تا بیش از این باعث وارد شدن آسیب به سرمایه اجتماعی دولت یازدهم در کردستان نشوند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی جعفرپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
استان یزد در سال 1394 به میزان 3.4 درصد بر نرخ بیکاری اش افزوده شده. به عبارتی 3 درصد بیش از نرم کشوری.
اینکه که یک استان در یک سال نرخ بیکاری اش افزایش یا کاهش پیدا می کنه تنها به علت کم کاری دولت در آن منطقه نیست.
با توجه به اینکه در سال گذشته رکود بر جامعه حاکم بوده بسیاری از بخشهای اقتصادی آسیب دید. با توجه به اینکه سهم هر یک از بخشهای اقتصادی (صنعت، کشاورزی و خدمات) در استانهای مختلف کشور متفاوت است به همین دلیل این امکان وجود دارد که استانها در شرایط اقتصادی متفاوت وضعیتهای متفاوتی را تجربه کنند.
همچنین وجود یک عامل طبیعی مثل سیل که الان در لرستان و برخی از استانهای جنوبی رخ داد می تونه در سال آینده تاثیر در اقتصاد بزاره. به نظر من این اظهار نظر بیشتر سیاسیه تا علمی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
تو بگو دولت یک بار محض رضایی خدا برای این استان برنامه ریزی کرده که مشکل حل کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
اگر دولت چند کار زیربنایی در کردستان انجام می داد قطعا شاهد افزایش نرخ بیکاری در استان نبودیم ولی متاسفانه در این حوزه عملکرد دولت رضایتبخش نیست و قطعا این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمود خواهد داشت. دولت باید کم کاری خود را بپذیرد و حداقل با ارائه توضیح منطقی درباره دلیل به وجود امدن وضع جاری از مردم کردستان عذرخواهی کند
دو سال است دولتمردان در کردستان می گوید سرمایه گذاری خارجی تنها راه توسعه استان است و این امر ظاهرا محقق نشده است به نظر من دولت باید رویکرد خود را تغییر دهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار