کد خبر: ۱۷۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 27 January 2016

آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان در حالی روز گذشته برگزار شد که مطابق آنچه خبرگزاری دولت منعکس کرده راه‌کاری روشن و قابل ارزیابی در آینده از آن برداشت نمی‌شود و توصیه‌ها که باید جزو حواشی جلسه باشد وارد متن شده، علاوه بر آن ضمانت اجرایی هم برای توصیه‌های مطروحه در نظر گرفته نشده است.

به گزارش تابناک کردستان، جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کردستان با دستور کار بررسی وضعیت منابع آبی استان در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد و در این جلسه چالش‌های جدی موجود که حوزه آب استان با آن مواجه است مورد بررسی قرار گرفت و در پایان باستثنای پاره‌ای توصیه و نصیحت به مردم و ارگان‌ها آن طوری که از محتوای اخبار خبرگزاری مورد وثوق دولت در استان بر می‌آید راهکاری عملی و تصمیمی روشن در ارتباط با اجرای برنامه‌ای کاری در رفع مشکلاتی که جلسه مورد اشاره به خاطر آن برگزار شده بود ارائه نشد یا اگر راه‌کاری ارائه شده به اطلاع عموم نرسیده است که برای روشن شدن بیشتر موضوع در زیر به پاره‌ای از مباحث این جلسه که «ایرنا» منعکس کرده می‌پردازیم.

استاندار کردستان در بخشی از سخنان خود مواردی را مطرح می‌کنند که مربوط به مشکلات پیش آمده برای ساکنین روستاهایی است که پس از احداث و آبگیری سدها، سکونت‌گاه‌های آنها به زیر آب می‌رود که به منظور پیشگیری از مهاجرت آنها به شهرها باید برای اسکان مجدد ساکنان، با ایجاد روستاهای جدید همراه با احداث تاسیسات زیربنایی و امکانات لازم اقدام شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای می‌خواهد در راستای حفظ منابع آبی استان و جلوگیری از هدر رفت آب، چاه‌های غیرمجاز را تعیین تکلیف کرده و نسبت به نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند.

ضمن احترام به شخصیت و جایگاه زاهدی باید به عرض ایشان برسانیم که توصیه‌های شما در ارتباط با چاره‌جویی مشکلات مترتب بر احداث سدها و سکونتگاه‌های پیرامونی آنها مربوط به زمان مطالعه و مکان‌یابی احداث سدهاست نه پس از احداث آنها و پیدایش مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای که دامنگیر مردم شده؛ از قضا ترکیب تیم عمرانی استان در دولت یازدهم با دولت سابق هم چندان تغییر نکرده و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد افراد مسئول باید بازخواست شوند؛ مسئولانی هم که به جای به کار بردن همت و تلاش در جهت رفع مشکلات با مقصر قلمداد کردن دیگران در صدد اسقاط وظیفه هستند باید بدانند که مردم تعلق خاطری به هیچ مسئول وظیفه‌نشناس و خلافکاری در هیچ دولتی چه در گذشته و چه حال ندارند و خواستار اعمال قانون در مورد هر قانون شکن و مجازات کسانی هستند که در انجام وظیفه قانونی اهمال کرده یا می‌کنند، هر معلولی منشا و علتی دارد و یگانه راه پیشگیری از معلولیت‌های ناخواسته و زیانبار یافتن علت‌ها و منکوب کردن عوامل ایجادی آنهاست.

جناب آقای استاندار؛ توصیه شما به مسئولان شرکت آب در ارتباط با موضوع مورد اشاره توصیه‌ای منطقی و در صورت عملی شدن در کاهش مشکلات آب حوزه کشاورزی، کارساز است اما تجربه نشان داده، آنچه امکان انجام توصیه‌ها را فراهم می‌کند، وجود ضمانت اجرایی است، آیا لازم نبود تاکیدی همراه با توصیه برای برخورد با بی توجهی به این مهم مطرح می‌شد؟ آیا در چنین مواردی دستور مؤکدی که پیگیری در جهت اجرا را درپی داشته باشد موثرتر نیست؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان هم در این جلسه با اذعان به این نکته که حوزه آب استان با چالش‌های جدی مواجه است بر مصرف بهینه آب تاکید کرده و از دستگاه‌های مرتبط خواسته صرفه جویی و مصرف بهینه و منطقی را در میان مردم ترویج دهند و فرهنگ سازی کنند و در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در حوزه تخصیص آب به استان کردستان منتقد وزارت نیرو است گفته «در چند سال اخیر جهت‌گیری سدها[!] به داخل استان خوب بوده اما در گذشته این سهم به خوبی دیده نشده است».

حال مخاطبان متولی برنامه‌ریزی استان مایلند بدانند که اگر مطالب منعکس شده از زبان وی توسط خبرگزاری دولت درست است، مقصود ایشان از این گفته که جهت‌گیری سدها در سال‌های گذشته مناسب نبوده و اکنون خوب است، چیست؟ آیا سدها با گذر زمان و تحت اراده اشخاص احیاناً تغییر جهت می‌دهند؟! و اگر مقصود، سهم استان از آب سدها بوده مطلب چرا اینگونه بیان شده است؟ و در جایی دیگر که از دستگاه‌های مرتبط درخواست شده که صرفه‌جویی و مصرف بهینه و منطقی را در میان مردم ترویج دهند و فرهنگ‌سازی نمایند سهم دستگاه عریض و طویل تحت مدیریت ایشان برای برنامه‌ریزی در این زمینه چه می‌شود؟ آیا مشخص شده چه مقدار از بودجه اختصاصی به این حوزه برای فرهنگ‌سازی هزینه شود؟ و بهتر نبود اگر چنین اقدامی صورت گرفته در جلسه بیان می‌شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار