کد خبر: ۱۶۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 20 January 2016

مطابق تازه‌ترین اطلاعات منتشره از سوی مرکز ملی آمار ایران، استان کردستان با نرخ بیکاری 12.5درصد هشتمین استان بیکار کشور است و مقایسه نرخ بیکاری کردستان در پاییز 94 با تابستان 94 و پاییز 93 نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در مقایسه با این دو مقطع زمانی به ترتیب 3.1 و 1.4درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تابناک کردستان، اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه‌گیری چرخشی در فصول مختلف سال اجرا می‌شود.

این طرح اولین بار در سال 1384 آغاز شد و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل اجرا شده است، پیش از آن، طرح دیگری تحت عنوان آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار اجرا می‌شد.

طرح مذکور اولین بار در سال 1373 و پس از آن در سالهای 1376 تا 1379 یکبار در سال و فقط در ماه آبان و از سال 1380 تا سال 1382 در ماه میانی هر فصل و در سال1383 در ماه‌های اردیبهشت و آبان انجام گرفت.

برای بهبود کیفیت طرح و انطباق بیشتر با مفاهیم بین‌المللی به ویژه سازمان بین‌المللی کار، در طرح مذکور بازنگری به عمل آمد تا به صورت طرح فعلی و با عنوان طرح آمارگیری نیروی کار به اجرا در آید.

روز گذشته مرکز ملی آمار جدول شاخص‌هاي عمده نیروی کار به تفکیک استان‌های کشور در پاییز 1394 در مقایسه با تابستان 1394 و پاییز 1393 را منتشر کرد که نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری هر استان در آن ذکر شده است.

نرخ مشارکت اقتصادی که در این جدول آمده از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) 10 ساله و بیشتر (یا 15 ساله و بیشتر) به جمعیت در سن کار، 10 ساله و بیشتر (یا 15 ساله و بیشتر)، ضرب در 100 و نرخ بیکاری هم از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضرب در 100 به دست آمده است.

مطابق آمار منتشره، استان کردستان با نرخ بیکاری 12.5 درصد هشتمین استان بیکار کشور است و نرخ بیکاری در استان در مقایسه با میانگین کشوری که 10.7 درصد اعلام شده 1.8 درصد بیشتر است.

مقایسه نرخ بیکاری کردستان در پاییز 94 با تابستان 94 و پاییز 93 هم نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در مقایسه با این دو مقطع زمانی به ترتیب 3.1 و 1.4 درصد افزایش یافته است.

«تدبیر» کارگر نشد؛ بیکاری کردستان 1.4درصد بالا رفت! + جدول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار