از این‌رو بمنظور شفاف سازی موضوع و پیشگیری از سو استفاده رسانه های معاند و و بهره برداری مخالفین نظام از یک سو و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق این خانواده با توجه احتمال قصور پزشکی گفتگویی مبسوطی با پدر متوفی انجام گرفت که در ادامه خواهد آمد؛
کد خبر: ۱۱۰۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳ 01 June 2023

به گزارش تابناک ایلام ،روز گذشته خبر مرگ  بامشاد سلیمان خانی جوان آبدانانی به دستاویزی برای سواستفاده رسانه های معاند قرار گرفت تا با توجه به التهاب چندماه پیش فضای سیاسی شهرستان آبدانان ،با کشته سازی و ارتباط مرگ این جوان با رویدادهای چند ماه پیش این شهرستان، همواره آتش ناآرامی را در استان  روشن نگه دارند.

هرچند به گفته پدر متوفی ،با توجه چند وجهی بودن علت تامه مرگ این جوان، صدور بیانیه در خصوص معرفی خودکشی بعنوان علت اصلی  مرگ او از سوی مراجع قضایی بدلیل عدم اثبات پزشکی موضوع ،منتج به سوگیری هایی خواهد شد ،اما بهتر بود مرجع فضایی تا رسیدن نتیجه آزمایشات صبر پیشه می کرد ،چرا که با توجه به شواهد و مستندات پزشکی نظیر از کار افتادگی ریه و قلب ،اعلام نظر قطعی در خصوص مرگ وی بنوعی بازی با آبروی متوفی و دامن زدن به حواشی قلمداد می شود .

از این‌رو بمنظور شفاف سازی موضوع و پیشگیری از سو استفاده رسانه های معاند و و بهره برداری مخالفین نظام از یک سو و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق این خانواده با توجه احتمال قصور پزشکی گفتگویی مبسوطی با پدر متوفی انجام گرفت که در ادامه خواهد آمد؛

ضمن عرض تسلیت، با توجه به حواشی ایجاد شده در خصوص مرگ فرزند دلبندتان در خصوص این رویداد توضیح بفرمایید :

ضمن تشکر ،بنده یک فرهنگی هستم که بر سر سفره نظام جمهوری اسلامی ارتزاق می کنم ،به گونه ای فرزندان خود را تربیت کرده ام که از آنان افرادی سالم ،بدون حاشیه و از سویی نه تنها برای خانواده و شهرستان بلکه برای کشور مثمر ثمر واقع شوند.

از این‌رو با تکیه بر ظرفیت فرهنگی بودن خود به گونه ای بر روی تربیت فرزندانم وقت گذاشته ام که از ورود آنان به هر گونه حاشیه های اجتماعی نظیر اعتیاد ،درگیری وحتی فعالیت سیاسی مخرب جلوگیری شود .

بنده سالهاست افتخاری معلمی و تربیت فرزندان شهرستان دهلران نصیبم شده است ،اهل شهرستان آبدانان و ساکن شهرستان دهلران هستم .

مدتی است که بعلت پاره شدن ربات پا و گچ گرفتگی در منزل استراحت می کنم ،روز حادثه پسرم که دانشجوی دانشگاه ایلام است به منزل مراجعه کرد .

مثل همیشه سالم و سرحال نبود ، در فکر بود و بی حالی ،خستگی و بی حوصلگی از سر و رویش می بارید ،به گونه ایکه حتی از چرایی گچ پا و وضعیت من حالی نپرسید، با توجه احترامی که برایم قائل است ،پایین تر از محل استراحتم ،متکایی آورد و خوابید

به او گفتم پسرم انگار حالت خوب نیست ،الان موقع خواب و استراحت نیست ! جواب داد مشکلی نیست و به استراحت پرداخت
تقریبا ساعت ۳ از خواب بیدار شد ،مقداری غذا خورد و لباس پوشید و گفت من به بازار سری میزنم و برمی گردم .

گفتم که در این هوای گرم دهلران و این وقت که بازار تعطیل است چه وقت بیرون رفتن است ؟ گفت چرخی میزنم و حالم بهتر شد بر می گردم .

حوالی ساعت ۴ به منزل برگشت ،مجددا کمی غذا خورد و دوباره خوابید ! هنوز دقایقی از خوابش نگذشته بود که صدای خر و پف عجیبی از وی بلند شد که بیشتر شبیه به حالت خفگی و تشنج بود.

در ادامه چی شد ؟

به زور خود را بالای سرش رساندم و با فریاد من مادرش هم سر رسید و با صدای جیغ و داد تعدادی از همسایه ها هم سر رسیدند .
وضعیت مناسبی نداشت و به سختی نفس می کشید .

برای درمان کار خاصی انجام دادید ؟
فوری با اورژانس تماس گرفتیم و بعد از دقایقی عوامل اورژانس سر رسیده و اقدامات پیش بیمارستانی را انجام دادند.

آیا به موضوعی مشکوکی نظیر مصرف مواد یا قرص بر نخوردید ؟
حقیقتا پسر من سالم بود سابقه مصرف هیچ نگرانی یا ناراحتی روحی نداشت و اهل مواد و سیگار و مصرف مخدر نبود

درعین حال با توجه به وضعیت ایشان موضوع را از خواهرش که خیلی به او نزدیک بود جویا شدم

خواهرش گفت که قبل از خواب گفته است که سردرد شدید دارد و قرصی را خورده و ورق قرص را روی میز غذاخوری گذاشته است.

چه قرصی مصرف کرده بود ؟
به هر حال ما ایرانی ها در منزل قرص های متعددی نگهداری می کنیم ،ما هم از این موضوع بی نصیب نیستیم ،قرصی که روی میز گذاشته بود ،ناپروکسن که یک قرص مسکن است یک عدد مصرف کرده بود .


از مرکز درمانی و ادامه درمان بگویید

من که شرایط جسمی خوبی نداشتم ننوانستم با ایشان همراه شوم اما مادرش با او به مرکز درمانی رفتند و بعد از اینکه به مرکز درمانی اعزام شد وضعیت حیاتی او وخیم تر بود ،با توجه به شرایط روحی مادرش ،به تماس های من پاسخ نداد.

به هرطریقی بواسطه دیگران از وضعیت ایشان خبردار شدم و پزشکان اعلام کردند که وضعیت حیاتی مطلوبی ندارند ،بر اساس صحبت های اولیه همراه مبنی بر اینکه قرص مصرف کرده است ،اقدامات پزشکی برای درمانی برپایه مصرف قرص صورت گرفت

اقدامات پزشکی در دهلران چگونه پیش رفت ؛
حقیقتا اقدامات پزشکی صورت گرفته چندان تخصصی و درمان محور نبود و عدم اطلاعات و معلومات پزشکی مزید بر علت شد و بر اثر تعلل در شناسایی علت این وضعیت ،و تشدید وضعیت علائم حیاتی بشدت پایین رفت و اقدامات احیا و ریکاوری انجام شد اما ایشان دیگر فقط نفس می کشید و علائم حیاتی متصل به دستگاه پیش می رفت

با وجود وضعیت ناپایدار بیمار اما مرکز درمانی از انجام کار درمانی خاصی عاجز ماند و یا اعلام ناپایداری علائم حیاتی و کما به ایلام اعزام شد .

در ایلام چه اقداماتی برای درمان ایشان صورت گرفت : ایشان به بیمارستان رازی ایلام اعزام ولی متاسفانه آنجا هم اقدامات مناسب و جسورانه ای برای درمان فرزندم معمول نشد .

وضعیت به گونه ای تاسف بار بود که پزشک متخصص به هر دلیلی که خود عدم قرار داد با بیمارستان رازی اعلام کرد برای درمان پسرم اقدام خاصی صورت ندادند.

تقریبا نزدیک به یک شبانه روز حضور پسرم با علائم ناپایدار ،پزشکان به نتیجه قاطعی برای شروع درمان نرسیدند

ابتدا به ما اعلام شد که بدلیل نرسیدن اکسیژن به مغز دچار فلج مغزی شده است پس از ساعاتی اعلام شد که پسرتان با عارضه ریوی روبرو شده و احتمالا از قبل به کرونا مبتلا و ریه ایشان درست کار نمی کند.

همین وضعیت شبهه آفرینی پزشکی ادامه داشت تا اینکه پزشک بعدی به ما اعلام کرد که بیمار دارای عارضه قلبی است و با یک سوم قلب دارای علائم حیاتی است .

نهایتا چی شد ؟

در کمال ناباروری یکی از پزشکان ارتوپد، شکستگی استخوان ترقوه، شکستگی دنده و فرو رفتن در ریه و در ادامه عدم رسیدن اکسیژن به مغز را علت اصلی ورود ایشان به این وضعیت ناپایدار اعلام کردند

همه اینها در حالیست که پسر من هیچ سابقه بیماری نداشته و درسال ۱۴۰۱ کلهم چند بار به پزشک مراجعه کرده که آنهم پزشک عمومی برای درمان بیماری‌های عادی همچون سرماخوردگی و یکبار هم برای دندانپزشکی مراجعه کرده بود.

مگر می شود یک جوان ورزشکار ،سالم یکباره به این همه بیماری قلبی ،ریوی و ...دچار شود ،مرگ می شود پسرم دچار شکستگی دنده و ترقوه باشد ولی هیچ احساس دردی نداشته باشد.

تنها سابقه بیماری فرزندم انحراف پا بود که در کودکی درمان لازم را انجام داده است ،اما در کل فردی اخلاقی و خوشتیپ و سالم بود که عزیز دوستان و اقوام و نزدیکان بود

در نهایت چه اتفاقی افتاد؟

پزشکان اعلام کردند امکان ادامه حیات ایشان پایین است و اگر هم به زندگی برگردد امکان فلج بودن او حتمی است.

با توجه به اینکه ایشان به کما رفته بود و برگشت به زندگی دیگر امکان پذیر نبود، برای آخرین بار بر بالین او رفتم و درددل پدرانه ای با او داشتم چون از نظر علمی مسجل شده که امکان شنوایی دارد ،اما دستش را تکان داد و این فرضیه فلج شدن را رد کرد.

بنظر شما با توجه به شکستگی استخوان ترقوه و ..و وضعیت حاکم شده ،علت مرگ فرزند شما درگیری یا مصرف مواد خاصی نبوده است ؟

من فرزندم را جوری تربیت کرده ام که هرگز اهل این مسائل نبوده است ،هیچ علامت درگیری در ایشان وجود نداشت ،حتی از دوستان و هم اتاقی هایش تحقیق کردم که شاید موادی مصرف کرده باشد بهر حال جوان است و هر امکانی وجود داشت ،اما تمامی آنان بر این موضوع صحه گذاشتند که هیچ ماده ای مصرف نکرده اند

آیا پسر شما اهل سیاست ، گروه، جناج یا حزب سیاسی بود ؟
ایشان هم مثل همه جوانان دانشجو به مسائل کشور و سربلندی ایران حساس بود اما عضو هیچ جریان سیاسی و حزب مخالف نظام نبود،

درجریان اغتشاشات پاییز سال گذشته او هم متاثر از اطرافیان گهگاهی پست هایی می گذاشت اما نه به اندازه ای که مخالف قلمداد شود. پست های منتقدانه ای که همه می گذاشتند.

حتی روزی به ایشان گفتم که پسرم من معلم هستم و شما بر سفره این کشور و نظام بزرگ شده اید اینگه تصور شود با این حرکات نظام ساقط می شود ،تفکر غلطی است و ما باید در کنار نقد ،مراقب باشیم که حتی یک درصد امکان سقوط نظام وجود داشته باشد ،گروه‌های سیاسی مخالف همچون سلطنت طلب ها و منافقین و ...هرگز بهتر از نظام سیاسی فعلی نخواهند بود و این امکان بهتر شدن شرایط وجود ندارد که هیچ بدتر هم خواهد شد ،همین توصیه ها باعث شد تا حتی از میزان پست های اینستاگرامی هم کم کند.

یعنی می خواهید بگویید مخالفت با نظام و ایده ای که رسانه های معاند در خصوص کشته شدن وی مردود است ؟
ایشان که مخالف نظام نبوده اند یا شرایطی نداشته اند که بخواهد برای نظام خطر آفرین باشد و منجر به این وضعیت شود ،فرضیه اعلام شده از سوی رسانه های معاند که خود ندیده ولی شنیده ام درست نیست .

من حتی سر مزار اعلام کردم که کسی حق ندارد از مرگ ایشان سواستفاده و بهره برداری سیاسی کند ،من و پسرم عضو هیچ جریانی نبوده و نیستیم و این فضا سازی ها هیچ ارتباطی با خانواده ما ندارد

آیا پسر شما در روز قبل از حادثه و حتی هفته ها و ماه‌های قبل سابقه احضار قضایی و امینتی داشته اند؟

خیر ،ایشان هیچگونه سابقه احضار قضایی با دادگاه و یا مراجع امنیتی نداشته اند چه تازگی و چه در دوران اغتشاشات و ناآرامی ها ایشان رفتاری نداشتند که منجربه احضار ایشان شود

اما بعنوان یک پدر حق دارم از چرایی مرگ پسرم سوال داشته باشم که چه اتفاقی افتاده است که پسر سالم من دچار یک عارضه عادی شود و همین عارضه باعث مرگی شود که سه چهار دلیل نظیر عارضه قلبی ،ریوی ،مغزی و شکستگی ترقوه و دنده و پارگی ریه برای آن تراشیده شود ،از خود می پرسم مگر می شود همه این عوارض بر اثر مصرف یک قرص ناپروکسن ساده ایجاد شود؟

یعنی می گویید تعمدی در کار بوده است ؟
خیر شبهه دارم ،آنهم از جنس پزشکی و قصوری که در خصوص شناسایی سریع چرایی عارضه و درمان آن بوقوع پیوسته است .

می گویید قصور پزشکی عامل مرگ پسر شما بوده است ؟

قصور پزشکی از همان ابتدای حضور در مرکز درمانی دهلران تا بیمارستان رازی محرز است ،اما بدلیل اینکه در این سیستم کسی معمولا به حق خود نمی رسد از شکایت صرفنظر کرده و همانجا هم اعلام کردم از کسی شکایتی ندارم

اینکه دادگاه در بیانیه ای اعلام کرده که علت مرگ خودکشی بوده است چه حرفی دارید؟
تعجب می کنم ،امکان خودکشی مردود است ،چرا که موضوع خودکشی صرفا به خاطر طرح مصرف قرص ناپروکسن به فرضیه ای در مراکز درمانی تبدیل شد .

قبلا هم گفتم ،پسر من هیچگونه مشکل روانی ،اخلاقی یا خانوادگی و تحصیلی و مالی نداشت که بخواهد با توسل به خودکشی از آنها رهایی یابد.

البته از دادگاه هم گلایه و نقد شدید دارم که چرا بدون دلیل با آبروی متوفی و خانواده ما بازی می کنند ؟ بر اساس کدامین نتیجه آزمایش برای آنان خودکشی مسجل شد ؟ هنوز نتیجه کالبدشکافی وسم شناسی اعلام نشده است ،چگونه قبل از نظر پزشکی آنان علت مرگ را خودکشی اعلام کرده اند ؟

در حالیکه من می گویم بدلیل تنوع دلایل مرگ که با طیفی از علل قلبی ،ریوی ،مغزی و حتی شکستگی همراه شده است مرگ پسرم با قصور پزشکی بی ارتباط نیست اما من از حق خودم گذشتم ،آنان چگونه به خود اجازه اعلام نظر خلاف واقع می دهند ؟

شما درباره شکستی ترقوه و دنده می گویید که کسی یا کسانی به پسرتان ضربه وارد آورده اند ؟

گفتم که مگر تحمل یک فرد چقدر است ؟ یعنی اگر پسرم دچار شکستگی دنده و ترقوه شده احساس درد نداشت ؟ به پدر یا مادرش نمی گفت ؟ چطور این درد را تحمل کرده است ؟

من می گویم اگر هم دنده یا ترقوه شکسته است قطعا در مراکز درمانی آنهم نه عمدی بلکه شاید در حین عملیات احیا برای نجات جان پسرم روی داده است، اینجا می گویم که پزشکان حداقل واقعیت را بیان کنند ،ما که شکایتی نداریم حداقل برای ما حاشیه نسازید

با توجه به جو سازی رسانه های معاند و واکنش دادگستری استان شما چه حرفی دارید ؟

قبلا هم گفتم که پسرم و بنده عضو هیچ جریانی سیاسی نبوده و نیستیم و واکنش رسانه های معاند یک مساله خودساخته است و با ما هیج ارتباطی ندارد . پسر من نه مخالف بوده و نه اینکه به دستگاه امنیتی احضار شده که آنها چنین موضوعی را مطرح کرده اند.

من هم بعنوان یک فرهنگی متعلق به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی بر این باورم که نباید از این مساله سو استفاده شود، و آدم سو استفاده کننده ای هم نیستم که بخواهم از مرگ پسرم برای بزرگ شدن خودم استفاده نابجا کنم

اما توصیه ام به دستگاه قضایی این است که با صدور چنین بیانیه هایی باعث جریحه دار شدن خود و بستگان و ...نشوید ،بگذارید مسیر روال پزشکی خود را طی کند و برای پاسخگویی به ادعای غیر واقعی رسانه های معاند، آبروی متوفی و خانواده ما را در معرض آسیب قرار ندهید.

از شما تشکر میکنم خداوند روح آن مرحوم را غفران رحمت و به شما و خانواده محترم صبر دهد

ممنون از شما موفق باشید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار