دیپلماسی اقتصادی استاندار کردستان
نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه در حال برگزاری است.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ 01 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک در استان کردستان، نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه در حال برگزاری است.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی و کرمانشاه و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

احمد وحیدی روز پنجشنبه در نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق در دوره‌های مختلف از جمله دوره دژخیمانی مثل صدام، دوره داعش و دوره همکاری امروز، برقرار بوده و قوی و پایدار است.
وی اضافه کرد: ما هیچ وقت روابط خود را بر اساس منافع اقتصادی تنظیم نکرده و بر اساس منافع راهبردی و منافع مردم عراق و اقلیم کردستان تنظیم‌ کرده‌ایم.
وحیدی ادامه داد: دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا این برادری و همکاری را بین ایران و عراق نمی‌خواهند اما امروز به رغم این خواسته آنان، مردم ۲ کشور با هم هستند.
وزیر کشور اظهار مرد: پیام این نشست، این است که دشمنان در ایجاد گسست بین مردم ۲ سوی مرز شکست خورده است.
وحیدی گفت: اولین مسأله این است که این نشست به صورت دوره‌ای و ۶ ماه یکبار این جلسه برگزار شود ضمن اینکه دبیرخانه مشترکی مسایل مربوطه را به صورت مرتب پیگیری کند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصادی بین ۲ طرف وجود دارد، افزود: می‌توانیم با پول‌های ملی تبادل داشته باشیم و روابط بانکی را به صورت مناسبی راه اندازی کنیم.
وحیدی بر توسعه روابط اقتصادی بویژه روابط بیمه ای و ساماندهی حمل و نقل و گمرکات بین ۲ طرف تاکید کرد و یادآور شد: افزایش تعداد مرزها بررسی کارشناسی شود هرچند در برخی مناطق مشکلی نداریم.
وزیر کشور با اشاره به اعطای اختیارات در تسهیل و تسریع روابط به استانداران مرزی اضافه کرد: نمایشگاه هایی را در ۲ طرف مرز می‌توان داشت که از ظرفیت ها با خبر باشیم.
وحیدی ادامه داد: ایجاد شهرک صنعتی مشترک و سرمایه گذاری های مشترک کارهای ارزشمندی است که به توسعه روابط کمک می‌کند.
وی تاکید کرد: امیدواریم بسته عملیاتی در این نشست تمهید شود که نتیجه آن ۲ برابر شدن روابط تجاری بین ۲ طرف باشد.
وی افزود: علاوه بر حوزه اقتصادی، ما می‌توانیم همکاری‌های فرهنگی گسترده ای هم داشته باشیم.
وزیر کشور با اشاره به قاچاق سلاح در منطقه و وجود برخی افراد در منطقه برای جلوگیری از تعامل ۲ طرف مرز با اقلیم کردستان عراق، اضافه کرد: مرزهای ما مرز دوستی ‌و محبت است و همسایگی ما فراتر از روابط همسایگی است؛ روابط عاطفی احساسی و انسانی است.
وحیدی با قدردانی از همراهی اقلیم کردستان عراق در ایام اربعین سال گذشته یادآور شد: حضور پرشور مردم منطقه در پذیرایی از زوار حسینی در سال گذشته بسیار قابل توجه بود؛ اربعین یک‌ کارنامه جدیدی آفرید که انشالله در اربعین پیش رو هم از این ظرفیت بزرگ، استفاده کنیم.
وی ادامه داد: میزبانی اقلیم کردستان عراق از میهمانان اباعبدالله الحسین (ع) قابل افتخار است که ما نیز از شما قدردانی می‌کنیم.

توسعه روابط با کشورهای همسایه اولویت دولت سیزدهم است

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

سال ۱۴۰۱ حجم مبادلات ایران با اقلیم کردستان عراق ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت، اما ما دنبال افزایش ۱۰۰ درصدی در سال جاری هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار