انقلاب عمرانی در حوزه آب رسانی کردستان
مشاور شرکت آبان پروژه، مجری طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده، سامانه انتقال آب به شهر دهگلان و روستاهای تابعه آن تا آذر ماه امسال تکمیل و آبرسانی ۲۵ میلیون مترمکعبی به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹ 30 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک در استان کردستان سیامک عمرانی روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران استان کردستان از این طرح اظهار کرد: سامانه انتقال آب به قروه و دهگلان از مهمترین طرحهای انتقال آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان است که مسیر دهگلان ۶۵ و از قروه تا دزج هم پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به ۱۲ کیلومتر لوله‌گذاری از مخزن سد قوچم تا دهگلان افزود: هزینه پیش‌بینی شده برای کل پروژه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان تامین بودجه شده و با توجه به برنامه تامین مالی بانکی در سال جاری، چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تا آذرماه محقق‌می‌شود.

مشاور شرکت آبان پروژه، مجری طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه گفت: با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به دشت قروه، دهگلان و دزج علاوه بر تامین آب شرب این شهرها، هشت میلیون مترمکعب آب بخش کشاورزی و صنعت در شهرستان های قروه و دهگلان تامین خواهد شد.

وی گفت: اهداف کلی طرح، تامین آب شرب ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای قروه و دهگلان و دزج تا افق ۱۴۲۵ است.

سد مخزنی قوچم در ۱۸ کیلومتری شمال غربی دهگلان قرار دارد و از طریق خط لوله ۲۵ کیلومتری آب از سد قوچم به شهر دهگلان و خط لوله ۳۹ کیلومتری به قروه و ۲۱ کیلومتری به دزج خواهد رسید.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار