زریوار جان دوباره می گیرد
با تدبیر استاندار کردستان و همکاری مجموعه های ذیربط قبل از وقوع یک فاجعه زیست محیطی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه، با انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریوار، این دریاچه آب شیرین جان دوباره می گیرد .
کد خبر: ۱۱۰۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ 24 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک در استان کردستان، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان که در جلسات مربوط به احیای تالاب زریوار اقدامات انجام گرفته برای نجات بخشی این سرمایه خدادادی و بی‌نظیر را ناکافی دانست بر انجام کارهای اساسی و اثرگذار در این رابطه تاکید کرد.

حالا بعد از گذشت کمتر از یکسال از تاکیدات و پیگیری‌های مستمر استاندار و با تلاش و همت شبانه روزی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، مشاوران و پیمانکاران  تحویل آب از سد گاران و از محل تخصیص زیست محیطی جهت احیای دریاچه زریوار به  میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه به سوی دریاچه زریوار روانه شد.

بنا به گزارشی که شرکت آب منطقه‌ای کردستان منتشر کرده است سالیانه معادل ۳.۶ میلیون متر مکعب آب سالم و گوارا از سد گاران و با هزینه ۴ میلیارد تومان که بابت تجهیزات، احداث حوضچه‌ها، ۲۱ کیلومتر حفر کانال و ۳۰ کیلومتر خط لوله اصلی هزینه شده است نوید بخش روزهای بهتر برای تالاب زریوار و بیانگر انجام و تحقق وعده استاندار کردستان برای حفظ حیات مهمترین دریاچه آب شیرین  ایران و جهان است.

دریاچه‌ای که یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران به‌شمار می‌آید و از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی غرب کشور محسوب می‌شود. حداکثر ارتفاع حوضه ۲۱۲۰ متر و حداقل ارتفاع آن در محل خروجی تالاب ۱۲۸۳ متر از سطح دریا می‌باشد. دور تا دور آن با کوه‌هایی زیبا از درختان و مراتع احاطه شده‌است که جلوه ای منحصر به فرد به این دریاچه می‌دهند. بخش اصلی و کاسه تالاب به شکل کشیده با طول متوسط حدود ۵/۴ کیلومتر و عرض متوسط نزدیک به ۲ کیلومتر است. عمق آن به‌طور متوسط در حدود ۳ متر (بین ۲ تا ۵٫۵ متر) است؛ به این ترتیب مساحت کاسه تالاب حدود ۳/۸ است که با حواشی نیزار جمعاً حدود ۲۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این موضوع باعث شده تا بتوان به راحتی بر روی آن قایقرانی کرد.[۱]
آب دریاچه زریوار از چشمه‌های جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تأمین می‌شود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و جانوران گوناگون است و فعالیت‌های پرنده‌نگری و ماهیگیری در آن رونق دارد. تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین جهان به‌شمار می‌رود و شرایط کلی یک تالاب بین‌المللی را دارد. این دریاچه در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۸۹ با شماره ۱۰۲ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌است. همچنین این تالاب از سال ۱۳۸۸ به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارد.
فضای سرسبز اطراف دریاچه، قرارگیری آن در میان کوه‌ها و دشت‌ها، محصور بودنش در میان نیزارها و گستره آبی آن منظره‌ای تماشایی را خلق کرده‌است. اگر ذره‌ای خلاقیت به خرج دهید و صبور باشید می‌توانید عکس‌ها و تصاویر زیبایی از سفر به زریوار را ثبت کنید. تالاب زریبار محل زندگی تعداد زیادی از پرنده‌های بومی و مهاجر است. همین موضوع باعث شده تا اینجا به عنوان یکی از محل‌های مناسب پرنده‌نگری در غرب ایران شناخته شود. اردک سرحنایی و سرسبز، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کاکایی‌ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، لک‌لک‌های مهاجر و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیجه از جمله پرنده‌هایی هستند که می‌توانید با کمک ابزار مناسب پرنده‌نگری و کمی صبر و حوصله به تماشای آنها بنشینید.
این دریاچه ۱۰۲اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار