وجود ۲۲۷ کیلومتر مرز زمینی با عراق، کردستان را به یکی از محورهای توسعه روابط خارجی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با این کشور تبدیل کرده است، محوری که با فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در سنندج سرعت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷ 26 February 2023

به گزارش تابناک کردستان، ۲۰ مهر امسال بود که دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در سنندج آغاز بکار کرد، دفتری که در تلاش است تا روابط سیاسی ایران در این استان مرزی با کشورهای همسایه رو به پیشرفت باشد و حالا به فکر کارگروهی است تا بتواند هماهنگی لازم برای تسهیل امور حوزه روابط خارجی را ایجاد کند.

این بیست و نهمین دفتر استانی وزارت امور خارجه کشورمان است و از آنجا که کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق دارد، وجود این دفتر بخش مهمی از مراودات در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی را تسهیل می کند چرا که زمینه های اشتراک کردستان ایران با اقلیم کردستان عراق گسترده است.

با برگزاری اولین نشست کارگروه هماهنگی روابط خارجی تلاش برای توسعه و تقویت فعالیت‌ها در استان مرزی کردستان قوت گرفت. رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشور در کردستان شامگاه یکشنبه در این نشست با بیان اینکه آغاز بکار این دفتر، تحول بزرگی در چارچوب سیاست محوری دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی و بهبود معیشت مرزنشینان به شمار می رود، افزود: اقدامات مختلفی در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خدمات کنسولی شروع شد.

 

کردستان محور توسعه روابط خارجی با عراق

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان در کردستان با اشاره به دیدار استاندار کردستان با وزیر امور خارجه، نتایج این دیدار را خوب ارزیابی کرد و گفت: کردستان از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطح ملی برجسته است و هم مرز بودن، اشتراکات و ترددهای زیاد با اقلیم کردستان عراق تمرکز استان بر این بخش از کشور عراق را ویژه کرده است و در همین زمینه نیز نشست‌هایی با حضور دو طرف برگزار شد.

خدرویسی با اشاره به اینکه برنامه های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان در سطوح سیاسی برای توسعه ارتباطات صورت می گیرد، افزود: در همین زمینه قصد داریم سفرای کشورهای خارجی در تهران و سفرای ایران در کشورهای خارجی و همچنین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به استان دعوت شوند که تحرک اقتصادی خوبی را در کردستان ایجاد خواهد کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان از مدیران استان خواست به دنبال حفظ وضع موجود نباشند و ادامه داد: کمیته هماهنگی روابط خارجی با هدف توسعه روابط اقتصادی و نظام‌مند کردن روابط بین المللی تشکیل شد تا از عملکرد بخشی و جزیره‌ای جلوگیری شود و تمام اقدامات با محوریت استانداری انجام گیرد.

شیب کاهشی رشد منفی صادرات

مدیرکل گمرکات کردستان هم در این نشست با اشاره به ظرفیت مرزهای استان گفت: مجموع صادرات از ۲ مرز باشماق و سیرانبند در سال جاری ۷۳۰ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به وزن یک میلیون ۴۶۸ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد کاهش دارد.

خلیل حیدری افزود: واردات ثبت سفارشی و کوله‌بری نیز در این مدت در مجموع ۳۶ هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار بود که از نظر وزنی ۱۰ درصد رشد منفی و از لحاظ ارزشی ۱۶ درصد رشد مثبت داشت.

وی درباره ترانزیت کالا از این مرزها هم گفت: ۲ میلیون ۲۱۶ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار ترانزیت شد که از نظر وزن ۲۴ درصد و ارزش ۲۹ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در حوزه روابط اقتصادی و تجاری، تجار کشور می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز شرکتها و کارخانه‌ها را از عراق وارد کنند که در چند ماه اخیر برای شرکتهای استان انجام شد.

وی یادآور شد: تجارت ما با بخش عربی عراق افزایشی و با بخش کردی آن کاهشی بود که روند رشد منفی شیب کاهشی دارد.

به گفته مدیرکل گمرکات کردستان از ۷۳۰ میلیون صادرات از مرزهای کردستان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار آن از تولیدات استان است و تجار این استان بیشتر به عنوان حلقه واسط عمل می کنند.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بستری برای توسعه روابط

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه نقاط ضعف اقلیم کردستان عراق می تواند نقاط قوت ایران شود، اظهار کرد: در اقلیم کردستان عراق ساختار آموزش فنی و حرفه‌ای منسجم وجود ندارد و مهارت مربیان پایین تر از ایران است.

فردین وکیلی افزود: از سویی این بخش از عراق، با کمبود تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به‌روز فنی و حرفه‌ای مواجه است همچنین سیستم ارتباطی آموزش و پرورش عراق با مراکز مهارتی و آموزش عالی بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان عراق، استاندارد و منابع آموزشی مدونی ندارد و در این راستا یک برنامه عمل توسط فنی و حرفه‌ای کردستان تدوین شده است تا در صورت موافقت اجرایی شود.

انجام مشاوره و طراحی در نظام صلاحیت حرفه‌ای و آموزش های مهارتی غیررسمی و نظام آموزش صلاحیت حرفه‌ای و نیز طراحی ساختار آموزش‌های مهارتی برای اقلیم کردستان عراق بر اساس الگوهای کشورمان بخش‌هایی از این برنامه عملی بود که وکیلی به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: همکاری در تدوین استانداردهای مهارتی و منابع درسی و بومی‌سازی در چهار خوشه کشاورزی، صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر برای ارائه به مسوولان اقلیم کردستان عراق نیز بخشی از این برنامه است که به ازای هر خوشه می توانیم ۱۵ استاندارد با توجه به نیاز و ظرفیت هر منطقه تعریف کنیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان، تربیت مربیان مورد نیاز اقلیم کردستان عراق و تاسیس مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزش مهارتی از طریق مربیان را از دیگر بسترهای ورود در حوزه مهارتی برشمرد و گفت: بخش خصوصی فنی و حرفه‌ای دارای مجوز از ایران، می تواند امکان فعالیت در عراق را به دست آورد و از سویی با تسهیلگری لازم، امکان ایجاد ۲ آموزشگاه در عراق را داریم.

وکیلی یادآور شد: امکان مشاوره در تجهیز مراکز فنی و حرفه ای برای حداقل ۱۰ کارگاه را دارا هستیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان با بیان اینکه مدرک مهارت ایران در ۱۲۸ کشور به دلیل عضویت کشورمان در سازمان بین المللی کار اعتبار دارد، گفت: برای همین در سنجش صلاحیت نیروی کار اقلیم کردستان عراق می توانیم وارد شویم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

 

کردستان محور توسعه روابط خارجی با عراق

 

تجارت خارجی کردستان در حال رونق

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم با بیان اینکه با ورود دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، روابط خارجی و مراودات حوزه اقتصادی و فرهنگی در حال بهبود و گسترش است، گفت: تجارت خارجی استان نیز در چند ماه اخیر در حال رونق است.

بختیار خلیقی افزود: برای تولید صادرات محور باید گام برداریم و برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام و ساز و کار فرهنگی برای تولید صادرات‌ محور فراهم شود.

وی افزود: ۱۲ مورد تفاهم نامه در گذشته برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق داشتیم که کمتر از ۲ درصد عملیاتی شد.

خلیقی افزود: بیشترین آمار صادرات به محصولات کشاورزی با ۵۲ درصد اختصاص دارد که نشان می دهد در این بخش می‌شود بهتر عمل کرد.

کتمان جایگاه کیفی ایران در حوزه صادرات به عراق

معاون توسعه منابع انسانی استاندار کردستان هم گفت: در سالهای قبل بنا بود تا دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مستقر شود که نشد.

عبدالله رشیدی‌پور افزود: این مساله در سیاست دولت سیزدهم مطرح شد و با پیگیری استاندار این نمایندگی در سنندج استقرار یافت.

وی به مراودات خوب استان کردستان با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: کارهای متفرقه و اقدام جزیره‌ای دستگاه های اجرایی تجمیع و مسئولیت آن به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان محول شد و تنها نظارت بر عملکرد بر عهده دستگاه های نظارتی است.

معاون توسعه منابع انسانی استاندار کردستان گفت: کشور ما در محاصره اقتصادی است و ۴۴ سال تحریم را در کارنامه خود دارد و از سویی فشارهایی هم بر عراق وجود دارد تا روند مراودات دچار چالش شود.

رشیدی‌پور اضافه کرد: صادرات ما از سمت ایران به عراق جایگاه کیفی و اهمیت بالایی از صادرات دیگر کشورها دارد ولی سیاست غرب بر این است که کتمان شود تا مبادا ایران به پیشرفت برسد در همین زمینه گاهی با بستن مرز و اخلال در تردد رانندگان اقداماتی انجام می‌گیرد تا سطح روابط کاهش یابد.

رشیدی پور اضافه کرد: ظرفیت های ترانزیتی مرز باشماق در حوزه زیرساخت در اربعین حسینی به صورت ویژه تقویت شد و امسال چند برابر زائر داریم و مباحثی برای بهره‌گیری از بودجه سال آینده برای این مرز مطرح شده است.

برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته فرهنگی هنری کردستان در عراق

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این جلسه ضمن اشاره به جنگ‌ نرم دشمن، بر لزوم انجام کارهای فرهنگی تاکید کرد.

علی‌اصغر دریایی از برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته فرهنگی هنری کردستان در سلیمانیه عراق خبر داد و افزود: باید مجوزهای اولیه صادر و زمینه این اقدام بزرگ فرهنگی فراهم شود تا مرجعیت هنری استان برجسته‌تر شود.

وی با بیان اینکه با هدف تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، نخستین بازار حراج هنری را برپا می‌کنیم، ادامه داد: همچنین یک کنگره عظیم برای معرفی ظرفیت‌های نهفته کردستان برنامه‌ریزی شده است تا از این طریق بتوان این استان را در حد جایگاه خود به دنیا معرفی کرد.

وی بر لزوم توسعه روابط فرهنگی ایران با عراق تاکید کرد و یادآور شد: می‌توان از ظرفیت‌های مختلف بزرگان ایران و عراق در حوزه‌های مختلف از جمله وحدت با زبان هنر استفاده کرد تا تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار