کتاب دوجلدی "تئاتر در کردستان"از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان توسط حوزه هنری کردستان به نویسندگی مشترک "عبید رستمی و بهارلطافتیان" منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ 29 January 2023

به گزارش تابناک کردستان، رییس حوزه هنری کردستان روز یکشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به رسالت وتولید محور بودن حوزه هنری، درادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و درقالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان، کتاب جامع "تئاتر در کردستان" در ۲ جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان منتشر و تعداد مجلدات دانشنامه به عدد ۱۰ رسید.

امین مرادی افزود: در این اثر ۲جلدی که با تلاش زوج هنرمند عرصه تئاتر"عبید رستمی و بهارلطافتیان"و سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها ورسوم فرهنگی وهنری مرتبط با آن به صورت مفصل تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این کتاب معرفی کامل "تماشاخانه های تئاتر در کردستان"، " مراکز آموزشی تئاتر"، " یونیما در تئاتر کردستان" تاریخچه ای کامل از مهمترین جشنواره های تئاتر برگزار شده در کردستان درج و دراختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد سال ۱۳۹۵توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به منظور مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شدبه گونه‌ای که جنبه متن درسی داشته باشد وبا دانشنامه امروزی که به‌عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

مرادی ادامه داد: در حال حاضردر دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی وهنری به فعالیت مشغول هستند و تمام طرح‌ها و پروپوزال‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین شده برای این دانشنامه را بررسی می کنند و در تمام مراحل نگارش و تدوین در راستای انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه‌نامه تنظیم شده برآن اثر تأیید شده نظارت دارند.

وی افزود: در فاز نخست چهارعنوان از این دانشنامه شامل"کردستان و شرق شناسان" اثر کامبیز کریمی، " کردستان و مشاهیر – (سنجرخان) " اثر اسماعیل احمدی، "کردستان و ادب حماسی" اثر "هادی یوسفی" و "کردستان و ادبیات عامه اثر "جمال احمدی" در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور مسوولان کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.

رییس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان در ادامه با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش های انجام شده از مجموع ۹ طرح در دست اقدام چهار عنوان با "عناوین کردستان و سینما" اثر"دکتر جلال نصیری هانیس"، "کردستان و عرفان" اثر د"کتر بهروز خیریه"، "کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی" اثر" محمد میرزایی" و"کردستان و معماری"اثر "دکتر صلاح ویسی" نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ و ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: توجه به تولید آثار هنری از محورهای اصلی و جدی برنامه های حوزه هنری است و چند اثر دیگر در قالب‌های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و بزودی چاپ و دراختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

مرادی یادآور شد: کتاب " تئاتر در کردستان" توسط انتشارات پرهیب در ۲ جلد منتشر شده است و به زودی در مراسمی از آن رونمایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار