کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: به دلیل همزمانی با اوج بارش کشتی‌دم-بادبانی و بارش سیگما هیدریدی و همچنین قرار داشتن در بازه فعالیت بارش بزرگ جوزایی ممکن است، بتوانید در کل شهابواره‌های بیشتری را رصد کنید؛ هر چند نور ماه کل شب رصد شهابواره‌ها را سخت‎‌تر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ 09 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه با اشاره به اینکه بارش شهابی تک‌شاخی ۱۴ تا ۲۹ آذر فعال است و اوج فعالیت آن جمعه -هجدهم آذرماه- خواهد بود، اظهار کرد: کانون بارش در صورت فلکی تک شاخ از ساعت ۱۹:۰۳ تا سپیده‌دم روز بعد در آسمان حضور دارد. البته حدود ساعت ۱:۰۰ بامداد کانون بارش به اوج خود در آسمان می‌رسد. شهاب‌های تک شاخی از دنباله‌دار C/1917 F1 که ملیش (Mellish) نام دارد، منشا گرفته‌اند.

وی افزود: ZHR این بارش سه است که امسال انتظار می‌رود از منطقه لارستان تا یک شهاب در ساعت را بتوانید مشاهده کنید. ماه ۱۶ روزه در این شب از ساعت ۱۷:۰۱ در آسمان حضور دارد و حوالی سپیده‌دم غروب می‌کند. البته به دلیل همزمانی با اوج بارش کشتی‌دم-بادبانی و بارش سیگما هیدریدی و همچنین قرار داشتن در بازه فعالیت بارش بزرگ جوزایی ممکن است، بتوانید در کل شهابواره‌های بیشتری را رصد کنید؛ هر چند نور ماه کل شب رصد شهابواره‌ها را سخت‎‌تر می‌کند.

مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای M35
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه _هجدهم آذر_ ماه و خوشه باز ستاره‌ای M35 حدود ساعت ۱۸:۰۹ به فاصله زاویه‌ای ۳.۱ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند. مسیه ۳۵ که با نام‌های M35 و NGC2168 نیز شناخته می‌شود، یک خوشه باز ستاره‌ای در صورت فلکی دوپیکر (جوزا) است. این خوشه تقریباً در پهنه‌ای از آسمان به اندازه ماه کامل گسترده شده است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این خوشه با قدر ۵.۱ در آسمان از حدود ساعت ۱۷:۵۴ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۵:۵۹ قابل رصد است. ماه ۱۶ روزه را می‌توان از ساعت ۱۷:۰۳ تا سپیده‌دم با قدر منفی ۱۲.۳ رصد کرد.

وی تصریح کرد: M35 با میل ۲۴ درجه و ۱۹ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. وضعیت مقارنه این جرم در عمق آسمان با ماه، بهترین فرصت برای رصد به کمک ابزار اپتیکی است. برای یافتن این جرم کافی است ابزار رصدی خود را در انتهای صورت فلکی جوزا جایی که سه ستاره تقریباً هم قدر با درخشندگی‌های یکسان قرار دارند، تنظیم کنید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار