دکتر امیر فیلی:
عضو کمیسیون سلامت مجمع سمن‌های جوانان گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد ایرانی‌ها در مرحله پیش دیابت هستند؛ به عبارتی قند خون این افراد از حالت طبیعی خارج شده است و در یک قدمی ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ 01 December 2021

به گزارش تابناک کردستان، دکتر امیر فیلی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: مردم باید اقدامات جدی به منظور پیشگیری از دیابت را انجام بدهند و در صورت ابتلا به بیماری باید فعالیت‌ها و مراقبت‌های لازم را برای کاهش عوارض بیماری در دستور کار روزانه خود قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه شیوع دیابت و پیش دیابت نسبت به سال‌های قبل حدود پنج درصد افزایش یافته است، گفت: حدود ۲۵ درصد ایرانی‌های بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند که این درصد نگران کننده است.
این پزشک متخصص با اشاره به اینکه شیوع دیابت در زنان ایرانی قدری بیشتر از مردان است، گفت: درصد چاقی، خصوصا چاقی شکمی و اضافه وزن در زنان بالا است و این موضوع سبب شیوع بیشتر دیابت در زنان شده است. چاقی شکمی علاوه بر بالا بردن احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی را هم افزایش می‌دهد.
فیلی اظهار داشت: مردم دنیا سال گذشته هم شاهد ادامه همه گیری بیماری کرونا بودند که بر اثر این موضوع، تعداد قطع پا در بیماران دیابتی نسبت به سال ماقبل ۲ برابر افزایش یافت.
وی افزود: افزایش عفونت شدید در پا عاملیی مهم در بیشتر شدن قطع این عضو بدن در بیماران شده است. شرایط موجود سبب شده است تا بیماران دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و به همین دلیل زخم‌های دیابتی‌ها پیشرفت کرده است و به اصطلاح پا سیاه می‌شود.
فیلی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دیابتی‌ها دچار زخم پا می‌شوند، ادامه داد: از افرادی که دچار زخم پا شدند حدود ۲۰ درصد دچار قطع پا می‌شوند؛ به عبارتی ۲۰ درصد بیماران دیابتی مبتلا به زخم پا، دچار قطع این عضو می‌شوند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار