کارشناس معماری ایرانی معتقد است: در دوران معاصر گروهی از معماران دست تمنا به سوی دنیای غرب گشوده و ابزار و آرایشان را صحیح‌ترین مسیر برای نیل به یک معماری درست معرفی کرده‎اند.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴ 06 November 2021
به گزارش خبرگزاری تابناک، مهدی مبارکه در این باره می‌گوید: بدون تردید نمیتوان بدون بررسی ویژگی‌های معماری امروز و بار معنایی که از معماری در ذهن دست‎اندرکاران و حتی آحاد جامعه موجود است به راهکار‌های ارائه شده از خارج این جامعه چه از معماری شرق و چه از دنیای غرب پرداخت و به نتیجه مطلوب دست یافت.
ابداعات تکنولوژیکی یکی از مهم‎ترین نیرو‌های تأثیرگذار بر تغییرات معماری میباشند. امروزه ابداعات و نوآوری‌های تکنولوژیک نیروی موثر و بااهمیتی در توسعه و طراحی محیط شناخته شده اند. جوامع کنونی علاقه مندی خود را به ابداعات جدید و تکنولوژی‌های برتر که زندگی آن‌ها را از ایمنی بیشتری برخوردار نموده و زندگی را تسهیل مینماید، نشان داده‏اند. تکنولوژی به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی روزمره انسان را تحت تأثیر قرار میدهد و به نوعی با زندگی انسان‏ها عجین شده است. اما تأثیر تکنولوژی بر معماری جوامع مختلف در جهان یکسان نبوده و پاسخ‎های ارائه شده از سوی جوامع، در مواردی قدرتمند، پایدار و موثر و در مواردی ناقص، غیر موثر و انفعالی بوده است.
در بسیاری از موارد نوآوری‌های تکنولوژیکی در معماری نتیجه انتقال تکنولوژی است و کاربرد مصالح و تکنیک‏ها و روش‏های ساخت در ابتدا برای استفاده در دیگر زمینه‏ها توسعه یافتند. تکنولوژی نه تنها روش‌های ساختن را در موارد متعدد تسهیل کرده و آن را امکان پذیر ساخته، بلکه در عرصه‌های جنبی نیز راه‌هایی گشوده و میگشاید که نوید‌های بسیار برای آینده معماری به همراه دارد. استفاده از کامپیوتر در معماری، هم اکنون مفهوم فرا دو بعدی شهر را در اذهان بیشمار پدید آورده و این اطمینان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک انقلابی در مفاهیم معماری پدید خواهد آورد. تصاویر معروف به انیمیشن که قادر است فضا‌های هر پروژه معماری را قبل از تحقق تا میزانی قابل قبول و نزدیک به واقعیت نشان دهد، سرمنشأ یکی از این نویدهاست. اما محدودیت‌های تکنولوژی ناشی از طرز تفکر و نگرش به آن است. در نگاه اول، تکنولوژی، ابزار‌ها و ماشین‏آلات به نظر میآید، ولی با تعمق در متون علمی و فلسفی پیرامون تکنولوژی مشخص میشود که تکنولوژی دامنه وسیع تری را در برمیگیرد، از جمله شیوه تفکر و نگرش به موضوع، فرآیند و شیوه و روش انجام و نتیجه و اثر نهایی که در معماری، تفکر و مبانی نظری، شیوه و فرآیند طراحی و ساخت، مصالح، ابزار‌ها و ماشین‏آلات و سرانجام اثر نهایی را در برمیگیرد. از این رو هم شامل عناصر مادی است و هم فعالیت‌های انسانی و مجموعه این دو سبب ایجاد و احداث آثار معماری میشود. در نتیجه محدودیت‌های تکنولوژی با تغییر نگرش نسبت به آن و هماهنگ کردن آن با شرایط فرهنگی، اقلیم و ... هر کشور قابل برطرف کردن است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار