کارگروه پیگیری مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در ارتباط با نحوه تعیین حد حریم و بستر رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن با حضور نمایندگان تام الاختیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان، اداره کل ثبت اسناد و املاک، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، شرکت آب منطقه ای، اداره کل حفاظت محیط زیست، اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان، نمایندگان کشاورزان حوزه رودخانه قشلاق و گاورود در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 19 October 2021
به گزارش تابناک کردستان، سید مختار هاشمی رئیس کارگروه بررسی مطالبات کشاورزان و بهرهبرداران حوزه رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن خواستار تغییر رویکرد شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در اجرای مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و افزایش سرعت عمل این شرکت شد.
رئیس کارگروه بررسی مطالبات کشاورزان و بهرهبرداران حوزه رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن تصریح کرد: از همه ارگان‌های مرتبط با موضوع آب خواستاریم تا برنامه راهبردی اجرای مصوبات را تدوین و اجرا کنیم.
سید مختار هاشمی خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات بازنگری حدود حریم و بستر رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن بود که توسط تمام ادارات و اشخاص مرتبط انجام شود، اما وزارت نیرو تنها گزارشات مبتنی بر استاندارد‌های خود را قبول میکند، بدون اینکه به این واقعیت توجه کند که این استانداراد‌ها اشکالات و ایرادات ساختاری دارد و شورای گفتگو مصوبه بازنگری را ابلاغ کرده است.
وی در ادامه اظهار کرد: کارگروه پیگیری مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توان علمی کافی برای تدوین راهکار‌ها را دارد، اما منابع مالی مورد نیاز در اختیار این نهاد قرار نداشته که در صورت تامین اعتبار لازم کمیته فنی حاضر به انجام کار هستند.
عبدالله دولت یاری مدیر امور منابع آب شهرستان سنندج ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در اجرای مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خبر از ارسال نامه به وزارت نیرو در راستای ارائه راهکار‌های مناسب جهت کاهش دوره بازگشت رودخانه‌های مورد مناقشه از ۲۵ سال به ۱۰ سال را دادند و از ارگان‌های قضائی خواست تا در این زمینه همکاری لازم را با شرکت آب منطقه‌ای کردستان داشته باشند.
مدیر امور منابع آب شهرستان سنندج افزود: بحث حریم و بستر تنها به ما مربوط نیست بلکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم در این حوزه دخیل است به طوری که ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار سند مالکیت رودخانه‌های کردستان برایشان صادر شده که بخش بزرگی از آن در حوزه رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: ما هم قانون را به رسمیت میشناسیم و هم حاضر به پذیرش تغییرات اصلاحی قانون هستیم، اما باید این واقعیت را قبول کرد که موضوع حریم و بستر یک موضوع علمی و مهندسی است، نظر شرکت آب منطق‌های این است که باید ایرادات و پیشنهادات توسط کمیته بازنگری ارائه شود تا موارد اصلاح شود.
عبدالله دولت یاری اعلام کرد: مشاوران شرکت آب منطق‌های نتایج مطالعات خود را اعلام نموده، اما حاضر به پذیرش نظریات علمی و کارشناسی دیگر هم هستیم تا اگر ایراداتی در کار وجود دارد رفع گردد که نقش دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در این راستا از همه مهم‌تر است.
این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: دستگاه قضاء از شرکت آب منطق‌های میخواهد تا احکام صادر شده را اجرا کند در غیر این صورت با ما برخورد میشود بنابراین ما از شورای گفتگو میخواهیم که این موضوع را تا زمان رسیدگی و تدوین ضوابط جدید پیگیر باشد و این را بدانید که در مدت ۶ ماه اخیر حتی یکنفر در این زمینه به دادگاه معرفی نشده است.
حامد قادرزاده مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه استراتژی کشور توسعه کشاورزی و حمایت از کشاورزان است، گفت: وزارت نیرو باید به مسئله بستر و حریم رودخانه و اراضی موجود در این مسیر توجه بیشتری داشته باشد.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان اضافه کرد: تداخلات مالکیت اراضی کشاورزی در استان را باید مورد بررسی قرار داده و علت آن شناسایی شود تا از ایجاد آسیب‌ها و بحران‌ها جلوگیری به عمل آید.
حامد قادرزاده اظهار داشت: اگر اثرات بلند مدت در هر حوزه‌ای مورد توجه قرار نگیرد توسعه پایدار هم ایجاد نخواهد شد.
ارسلان فداکار مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با انتقاد از رویکرد شرکت آب منطق‌های استان و مکاتبات اخیر این شرکت خاطرنشان کرد: متاسفانه مکاتبات ارسالی شرکت آب منطق‌های کردستان به دبیرخانه شورا کاملا با مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورا مغاییر است.
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان تصریح کرد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت بخصوص قوه مجریه (دولت) با بخش خصوصی است که بتواند، نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشریک مساعی بیشتر نمایند.
ارسلان فداکار بیان کرد: کشاورزی شاهرگ حیاتی استان کردستان است و دیگر بخش‌های اقتصادی این استان به فعالیت در بخش کشاورزی وابستگی زیادی دارند لذا انتظار میرود شرکت آب منطق‌های استان کردستان همکاری و همراهی لازم را در راستای اجرایی نمودن مصوبات این شورا در ارتباط با نحوه تعیین حد حریم و بستر رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن را با دبیرخانه شورا به عمل آورد و به اشتغال کشاورزان و بهرهبرداران حاشیه این رودخانه‌های توجه نماید.
حسن اصلانی مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان خواستار ارسال مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورا به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان شدند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم در راستای اجرایی نمودن این مصوبات به عمل آید.
ارسلان فداکار مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان در پایان مصوبات این نشست را به شرح زیر عنوان کردند:
- اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کردستان لیست اسناد صادر شده در حوزه رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن را با کلیه اطلاعات مربوطه را به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان ارسال نماید.
- در نشست آتی کارگروه پیگیری مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان، شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان نسبت به ارائه و پرزنت پهنه بندی سیل بر مبنای دور بازگشت ۲۵ سال و ۱۰ سال در حوزه رودخانه‌های گاورود و قشلاق اقدام نماید.
- مدیر محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان پیگیری‌های لازم را در خصوص اجرایی نمودن مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورا مرتبط با دستگاه قضایی استان را به عمل آورد و در نشست آتی کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان، گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص را ارائه نمایند.
- کمیته بازنگری ایرادات فنی و تخصصی مطالعات حوزه رودخانه‌های گاورود، قشلاق و قزل اوزن را با ارائه مناسبترین راهکار به کارگروه پیگیری مصوبات چهل و سومین و چهل و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان ارائه نماید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار